Перший аргумент зустрічаємо уже в першому рядку Біблії: «На початку створив Бог небо і землю». Ніби все правильно, однак якщо поглянути в оригінальний текст, то дієслово «бара» (створив) вживається в однині, а «елогім» (Бог) – у множині, тобто дослівно це б звучало як «На початку створив Боги небо і землю». З цієї ж точки зору цікавим є базовий вислів, що ніби вказує на єдність Бога: «Слухай, Ізраїлю: Господь, Бог наш, Господь єдиний є» (Второзаконня, 6: 4). Здавалося б, що може бути конкретніше. Але якщо знову придивитися до слів, то помітимо, що єврейське слово «ехад» (один) насправді означає не монолітну, а СКЛАДЕНУ єдність, як це буває у випадку з сім’єю, яка складається з чоловіка і жінки, але є єдиною (це слово і зустрічаємо у момент, де Господь говорить про створення сім’ї – Буття 2: 24).
Другим аргументом є множина, у якій сам Бог досить часто говорить про себе:
Буття, 1: 26 «І сказав Бог: створімо людину за образом Нашим і за подобою Нашою»;
Буття, 3: 22 «І сказав Господь Бог: ось, Адам став як один з Нас»;
Буття, 11: 6-7 « І сказав Господь … зійдемо ж і змішаємо там мову їхню»;
Ісая, 6: 8 «І почув я голос Господа, Який говорить: кого Мені послати? і хто піде задля Нас?».
Сюди ж можна віднести потроєння дії, яка стосується єдиного Бога:
Ісая, 33: 10 «Нині Я повстану, – говорить Господь, – нині піднімуся, нині піднесуся». Й у розмові з Мойсеєм Господь наказує йому навчити Аарона і синів, аби ті використовували в подальшому потрійне благословення «Нехай благословить тебе Господь і збереже тебе! Нехай зглянеться на тебе Господь світлим лицем Своїм і помилує тебе! Нехай зверне Господь лице Своє на тебе і дасть тобі мир!» (Числа, 6: 24-26)
Дехто з пророків також звертається до Бога потрійно. Наприклад, пророк Даниїл: «Господи! почуй; Господи! прости; Господи! зваж і вчини, не зволікай заради Тебе Самого, Боже мій» (Дан. 9: 19). А Ісаї Господь сам відкриває свою троіїчність, говорячи від імені Сина «Я і спочатку говорив не таємно; з того часу, як це відбувається, Я був там; і нині послав Мене Господь Бог і Дух Його» (Ісая, 48: 16).
Певною ознакою «троїчності» можна вважати і потрійне славословлення ангелів: «І взивали вони один до одного і говорили: Святий, Святий, Святий Господь Саваоф!» (Ісаї 6, 3).
Як бачимо, фактів більш ніж достатньо. Звичайно, можна спробувати (як це робиться у деяких сектах) використати аргумент, що насправді в усіх цих випадках Господь радився з ангелами, але ж це «духи службові», тому ситуація виходить на рівень абсурду, схожого до того, який згадує святий Василій Великий у своєму «Шестидневі» (9-а бесіда): ніби Бог сам з собою розмовляє, сам з собою радиться і сам собі наказує. Тому маємо укріпитися у вірі, переданій нам Святими отцями, і визнавати «Трійцю єдиносущну і неподільну» з Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар