Сьогодні ми з вами завершуємо ознайомлення з книжкою Ганса Селье «Від мрії до відкриття» (От мечты к открытию: Как стать ученым. - М.: Прогресс, 1987. - 368 с.), точніше – з моїми виписками з неї (першу частину можна подивитися
тут, другу –
тут, а третю -
тут). Мені вдалося роздобути й другу його книжку – «
Стрес без дистресу», тому незабаром чекайте нотаток і з неї. Сьогоднішні виписки стосуються переважно наукової діяльності (особливо друга частина, де йдеться про роботу з літературою та написання статей), однак у кінці вас чекає звичний бонус: вислови відомих людей, які використовував автор у своїй книжці. Нетерплячі можуть почати з кінця, іншим же пропоную дотримуватися традиційного способу читання:
- У світі існують два типи людей – ті, що створюють багатства і ті, що борються за оволодіння ними.
- У сучасному суспільстві лише найнезалежніші індивіди здатні протистояти спокусі сприйняти банальні ідеали натовпу.
- Єдине гарантоване надбання людини – це він сам.
- Аксіома «чого немає, те діяти не може» - джерело багатьох помилок.
- Протилежності не такі вже несхожі, все залежить від характеристик порівняння.
- Кортизон (протизапальний гормон) не є перешкодою для патогену, що атакує тканини. Навпаки, він руйнує зведений організмом запальний бар'єр, який у більшості випадків є надлишковим і служить больовим проявом хвороби.
- Більшість хвороб є «плюрикаузальними» (розвиваються при одночасній наявності декількох причинних факторів).
- В експериментах слід пам'ятати про правило: подіяти може зовсім не те, чим ви впливали.
- На практиці прості помилки, викликані неуважністю, недбалістю або браком досвіду, набагато більше поширені і небезпечні, ніж логічні помилки, що виникають через нестачу інтелекту.
- Біолог не може витрачати свою енергію на вирішення апорії Зенона «Про Ахілла і черепаху», бо хто ж тоді буде вивчати біологію черепахи.
- Вчіться зосереджуватися.
- В науці немає обмежених областей – є тільки обмежені вчені.
- «Технічний фанатизм» - нескінченне вдосконалення дослідницької апаратури, але не самих досліджень.
- Не намагайтеся запам'ятати те, що вам найближчим часом не знадобиться, - запам'ятайте тільки, де можна відшукати.
- Або читайте, або переглядайте, але не намагайтеся читати швидко, завжди відводьте час для роздумів над прочитаним.
- Для підтримки загальної наукової культури читайте підручники з предметів, пов'язаних безпосередньо з вашими власними.
- Починаючи писати, запитайте себе: «Хто повинен і хто буде це читати?».
- Описуйте результати експерименту відразу ж після його закінчення.
- Вирішивши писати, заздалегідь (за день до початку роботи) підготуйте нотатки, довідковий та ілюстративний матеріал і загальний начерк.
- Традиційні розділи статті: Матеріали і методи, Результати, Обговорення результатів, Висновки.
- Посилання повинні зводиться до мінімуму, необхідного для належного визнання більш ранніх досліджень і для того, щоб була зрозуміла основа, на якій ґрунтується нова робота (а також замість розлогих описів відомих експериментальних методів).
- У перелік рекомендованої літератури слід вміщувати роботи, найпримітніші або з точки зору ясності викладу, або вони мають історичний інтерес, або багаті бібліографічними відомостями. Доцільно забезпечувати їх короткими анотаціями.
- П'ять «смертних гріхів» при читанні лекцій: непідготовленість, багатослівність, невиразність, заглибленість у себе (інтроверсія), манірність.
- Для структурування лекції використовуйте картку, що містить не більше дюжини крупно написаних ключових слів, навпроти кожного з яких слід написати відведений для нього час.
- Не намагайтеся здобути прихильність публіки використанням їх жаргону.
- Доповідь повинна сприяти розумінню, а не запам'ятовуванню.
- Три принципи науки: простота, чесність, милосердя.
Кілька цитат, які наводить Сельє:
- Щоб міг ти свою мову від помилок зберегти, про п'ять речей пам'ятай завжди: кому говориш, про кого говориш, і як, і де, і коли (Невідомий автор).
- Чим значніше й складніше те, про що йдеться, тим простішою і вільнішою повинна бути манера викладу (Стендаль).
- Людину не можна переконати, змусивши її замовкнути (Дж. Морлі).
- Освіта створило величезну кількість людей, які вміють читати, але не можуть визначати, що гідне читання (Дж. Тревельян).
- Класика – це щось таке, що кожен хотів би прочитати, але ніхто не хоче читати (Марк Твен).
- Зараз наука є суперечливою, працюючи одночасно для щастя людини і для її погибелі (І.П. Павлов).
- Якщо організму некомфортно в існуючому середовищі, він або намагається нейтралізувати ці впливи, або знаходить для себе нове середовище існування, або, нарешті, сам змінює середовище у відповідності до своїх інтересів.
- «Часом у великій Книзі Таємниць Природи мені вдається дещо прочитати» (Шекспір «Антоній і Клеопатра»).
- Прагнення до власності більше, ніж будь-що інше, заважає людям жити вільно і гідно (Б. Рассел).
- Свідомість значущості своєї роботи є щастям для дослідника (М. Планк).
- У будь-якій роботі існує «меланхолія завершення» (Ніцше).
PS.
- Луї Пастера висміяли за мікробну теорію, як людину, яка боїться нападу крихітних істот.
- Читати: Сінклер Льюїс «Ерроусміт».
- У 1840 р. Штейнхойзер виявив, що масло з печінки тріски виліковує від рахіту, але впровадження цього засобу почалося лише через 80 років.
- Сельє стверджує, що у кожних ліків є випадкова, неспецифічна дія – напевне, іноді неочікуване зцілення можна пояснити і нею.
Немає коментарів:
Дописати коментар