- Потрібно мати живу та теплу віру, що Бог через свою велику милість і через багатство щедрот своїх сам бажає і готовий подати тобі все, що потрібно для твого служіння Йому, й усяке благо, яке потрібне тобі.
- Молитовний труд повинен супроводжуватися подвигом примушування і напруження себе на те, про що просимо.
- Смиренне терпіння, невтомність і невідступність в молінні перемагає непереможного Бога й схиляє Його на милість.
- Коли просиш про щось Бога, а Він затримується з відповіддю, то ти все-таки продовжуй молитися, іноді Він замість прошеного посилає якесь інше благо, потрібне тобі, знане чи незнане.
- Не словом тільки треба молитися, але й умом, і не тільки умом, але й серцем.
- Молитва тільки словесна зовсім не є молитвою.
- Повною та справжньою молитва є тоді, коли з молитовним словом та молитовною думкою з'єднується й молитовне почуття.
- Молячись, і розум свій заключай в слова молитви, й серцем своїм сприймай те, що говориться словами.
- Увага не розсіюється, коли серце буває в молитовних почуттях.
- Ніколи не думай, що, закінчивши своє молитовне правило, ти все закінчив у відношенні до Бога.
- Правиця Божа тримає тебе над безоднею нікчемности.
- Почавши, треба терпеливо перебувати в молитві, не попускати і не потурати собі пільгами та свободою.
- Ти можеш скласти дуже розумну промову до Бога, але це не буде молитва, а зібрання слів та думок без молитовного духу.
- Щоб ти не робив, роби так, аби не відвертатися увагою від Бога, усвідомлюючи Його присутність.
- І найщиріша молитва не проходить без того, щоб думка не зійшла на манівці та не заблукала.
- Сам завжди дій як найпростіше, смиренно, та ніколи не присвоюй успіху собі.
- Нічого не давай тілу тільки тому, що воно того хоче,
- Як свічка не може горіти на дощі та вітрі, так не можливо зажевріти молитві при напливі вражень ззовні.
- Молячись про все, не забувай молитися і про молитву.
- Бог сильно ненавидить гріх, тому що він стоїть на перепоні Його з'єднання з нами, яке для Нього так бажано.
- Допомоги від Бога не отримаєш, якщо не будеш докладати всіх зусиль для поборення своєї пристрастей.
- Працюй старанно, але успіху очікуй лишень від Божої допомоги.
- Любов Божа не змішана, як любов сотворінь, з очікуванням від нас якого-небудь добра взамін.
- Кожне благо, яке маємо, та всяке добро, яке робимо, є Боже й від Бога.
- Пристановищем і сховищем Божих благодіянь у тобі є вдячне серце.
- Завжди зігрівай у собі почуття вдячності Богові.
- Заповіді Божі – не важкі, однак, хто їх виконує, зустрічає багато перепон, особливо у своїх внутрішніх нахилах і звичках.
- Роблячи одне, не завантажуй думки турботою про інше.
- Ні світ, ні диявол не змушують людську волю, а тільки спокушають її.
- Коли ти відчуваєш в собі охолодження до речей і занять духовних та до всього божественного, ввійди в себе й роздивись, з якої причини воно сталося.
- З людьми різних моральних станів диявол веде боротьбу різними засобами: хто у рабстві гріха – від того відганяє всілякий добрий помисел і влаштовує зручні нагоди для гріха; хто усвідомив своє становище і хоче визволитися – тих спокушає недбальством і «відкладанням на завтра»; на тих, які стали на добрий шлях, звідусіль летять стріли навіювання: зверху —непосильних надмірностей в духовних трудах; знизу – зменшити або зовсім відмовитися від таких трудів через жаль до себе, недбальство та безпечність; справа — коли вороги через будь-які добрі починання і діла вкидають у спокусу та небезпеку падіння; зліва — коли вороги явно виставляють у спокуси й штовхають до гріха; спереду — коли вороги спокушають і бентежать помислами про те, що має бути; ззаду — коли вони спокушають і збуджують пригадуваннями про минулі діла та події. Якщо хто встояв і ворог бачить, що всі його намагання спокусити безуспішні, йде позаду і прославляє людину як праведника. Це і є його остання спокуса.
- Не на Тавор тільки охоче йди вслід за Господом, але й на Голготу.
- Нехай вирують навколо серця гріховні хвилі; але поки є в тебе небажання гріха та бажання бути вірним Богові, то корабель твій цілий.
- Скільки сил зберігай, брате, совість свою чистою і в думках, і в словах, і в ділах, нехай буде вона завжди бездоганною і ніколи нехай не осуджує й не гризе тебе.
- Сам в учителі нікому не набивайся.
- Треба кожному, хто дбає про спасіння, робити ввечері іспит совісти.
- Що побачиш правдивим по суті діла, подивись, чи правдиве воно за наміром і метою, чи правдиве воно за способом виконання, і чи правдиво виглядає по виконанні, чи не зробив це напоказ або задля догоджання людям чи собі, - чи до місця це, чи до часу, чи до особи; й нарешті, чи не похвалився ти перед собою, чи не помріяв про себе, не віддавши хвали Богові.
- Розсудливість, поки не очиститься серце від пристрастей, нерідко буває підкуплена останніми, які затьмарюють око совісти, заводять її в оману.
- Приготуванням до останнього часу має бути все життя.
- Світські люди уникають думки про смерть, щоб не переривати своїх плотських утіх і насолод, які несумісні з пам'яттю про смерть.
- Чотири найголовніші і найнебезпечніші спокуси, яким у годину смерти звичайно піддають нас вороги-біси; 1) хитання віри; 2) відчай; 3) марнославство; 4) різні образи, у вигляді яких біси являються вмираючим.
- Коли пригадування гріхів придушує тебе і кидає у відчай, забираючи всяку надію на спасіння і вражаючи страхом відкинутости, то все це є диявольськими підступами.
- Не дозволяй своїй увазі зупинятися на собі та на своєму і поринати в задоволення собою і своїми ділами.
- Потурбуйся насамперед утвердити своє серце в мирному устрої.
- Не допускай пристрастей до серця, і воно завжди буде в мирі.
- Не кидайся на пристрасть, щоб її побороти, а зійди скоріше в серце, й намагайся повернути його до мирного стану. Як тільки серце сповниться миром, то й боротьбі кінець.
- Прагни, щоб кожне твоє діло робилося з умиротвореним серцем, з задоволенням і радістю.
- Нічого не роби як-небудь, поспіхом, але завжди благочинно й поволі.
- Внутрішній чоловік свій настрій приймає від зовнішнього.
- Постанови любити всіх людей і зі всіма жити в згоді.
- Звикай без збентеження переносити різні неприємності та образи.
- Постійно дбай про те, щоб не допускати свого серця до смутку та тривог.
- Для миру серця потрібно втікати від почестей і любити смирення та вбогість.
- Не шукай ніколи, щоб тебе хтось любив у цьому житті та шанував.
- Стережись себе як найлютішого ворога.
- Коли твоє бажання прихилиться до будь-чого, хай і святого, то поклади це бажання, оголене від усього стороннього, перед Богом.
- Чим більше якесь діло здається на перший погляд прикрашене святістю, то тим строгішому випробуванню воно повинно бути віддано.
- Все, що трапляється з тобою і в тобі, приходить задля твого випробовування й навчання.
- Не слід самому, не обдумавши, приймати рішення про будь-які строгі подвиги й невмотивовані злигодні, або шукати нагод постраждати з любови до Бога, йдучи за своєю волею.
- Любов до ближніх повинна мати свою межу.
- Сам не сій нічого, лиш підноси Богові землю серця твого, чисту від бур'янів і тернин, а Він посіє на ній насіння, як і яке хоче.
- Дай Богові діяти в тобі й не заважай втручаннями своєї волі.
- Будь уважний до того, що Бог промовляє до твоєї душі.
- Однією із великих перешкод для збереження внутрішнього миру є зв'язування себе, як незмінним законом, загадуванням читати в день стільки-то катизм із Псалтиря, стільки-то глав з Євангелія і апостольських послань.
- Кожне діло нехай буде для тебе кроком до зближення з Богом, і жодне діло нехай не буде тобі перешкодою на цьому шляху.
- Ні про що не журись і нічим не засмучуйся.
- Перше, що робить диявол для віддалення від нас Божої благодаті — навіює почуття, що ми є щось, до того ж дуже важливе щось.
- Смирення є найпотрібніше та найкорисніше для душі.
- Не треба нам надто засмучуватися і мучити себе — як через зовнішні спокуси, що нападають на нас, так і через внутрішні.
- Якщо душа впадає в якийсь легкий і несмертний гріх, то їй треба зі смиренним покаянням і надією звертатися до Бога, а не мучити себе зайвою тугою, журбою і гіркотою.
- Господь помістив на шляху людини багато благодатних благ, але сподобляються їх лишень ревнителі, що йдуть невтомно по ньому вперед.
- Подяка й хвала Богові є найвищий вияв нашого живого союзу з Ним.
13 квіт. 2014 р.
Святогорець Никодим. Невидима боротьба (завершення)
От і наближається до завершення наш «курс молодого бійця» у невидимій боротьбі з невидимим (але відчутним своїми підступами) ворогом. Сьогодні пропоною вашій увазі третю частину своїх нотаток (першу можна почитати тут, а другу – тут) з книжки Никодима Святогорця «Невидима боротьба» (Львів: Свічадо, 2007. – 212 с.). Вони вийшли досить об'ємними, оскільки прагнув устигнути до Великодня. Починається Страсний тиждень – час найбільших зусиль і найзапекліших нападів ворога роду людського. Сподіваюся, що пропонована книжка і мої нотатки допоможуть вам гідно витримати останнє випробування і з гідністю зустріти світле Христове Воскресіння.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар