20 квіт. 2014 р.

Христос воскрес!

Ікона Воскресіння Христового
Сьогодні трохи відійду від традиції та пропоную вашій увазі цитати не з однієї книжки, а з однієї теми. Якої саме – зрозуміло з заголовка. Отож, спочатку наведу цитати з Нового Завіту, що стосуються цього величного моменту історії людства, потім – історичні відомості про Воскресіння Христове та вислови Отців Церкви про цю величну подію. Вітаю усіх зі святом і бажаю насититися дарами духовними і матеріальними (дивіться лишень – з другим обережніше, особливо якщо постили)

Євангеліє від Луки (24:1-6):

Першого ж дня після суботи, дуже рано, несучи наготовані пахощі, вони прийшли до гробу, і разом з ними деякі інші. Знайшли ж, що камінь був відвалений від гробу. І, увій­шовши, не знайшли тіла Господа Ісуса. Коли ж вони не могли зрозуміти цього, ось два мужі стали перед ними в одежах блискучих. Налякалися вони і схилилися обличчям до землі, а ті сказали їм: чого шукаєте Живого між мертвими? Нема Його тут, Він воскрес.

Євангеліє від Іоана (20: 1-9):

У перший же день після суботи Марія Магдалина при­ходить до гробу вранці, коли було ще темно, і бачить, що камінь відвалений від гробу. Отже, біжить і приходить до Симона-Петра та до іншого ученика, якого любив Ісус, і каже їм: узяли Господа з гро­бу і не знаємо, де поклали Його. Негайно ж вийшли Петро та інший ученик і пішли до гробу. Вони бігли обидва разом; але інший ученик біг швидше за Петра і прибув до гробу перший. І, на­хилившись, побачив, що лежать пелени; але не ввійшов. Слідом за ним прийшов Симон-Петро, і ввійшов у гріб, і побачив одні лиш пелени, що лежали; а хустина, яка була на голові Його, лежала згорнена не з пеленами, а осторонь, на іншому місці. Тоді вві­йшов і інший ученик, що раніше прийшов до гробу, і побачив, і уві­рував. Бо вони ще не знали Писання, що Йому належало вос­креснути з мертвих.

Євангеліє від Матфея (28: 1-6):

Після ж суботнього вечора, на сві­танку першого дня піс­ля суботи, прийшли Марія Магда­лина та інша Марія подивитися на гріб. І ось стався великий землетрус, бо ангел Господній, який зійшов з неба, приступивши, відвалив камінь від дверей гробу і сів на ньому. Вигляд його був як блискавка, і одежа його біла, як сніг. Зі страху перед ним ті, що стерегли, за­тремтіли і стали як мертві; Ангел же, звернувшись до жі­нок, сказав: не бійтеся, бо знаю, що ви шукаєте Ісуса розіп’ятого. Його нема тут – Він воскрес, як сказав.

Євангеліє від Марка (16: 1-6):

Як минула субота, Марія Магдалина, Марія Яковова і Саломія купили пахо­щі, щоб піти помазати Ісуса. І дуже рано, в перший день після суботи, при­й­шли до гробу, як сходило сонце. І говорять між собою: хто відвалить нам камінь від две­рей гробу? І, глянувши, побачили, що камінь відвалений; а він був дуже великий. І, увійшовши у гріб, по­бачили юнака, який сидів праворуч і був одягнений у білу одежу; і вжахнулися. А він каже їм: не жахайтеся. Ісуса шукаєте Назарянина, розп’ятого. Він воскрес.

Перше послання до коринф’ян святого апостола Павла (15: 3-4):


Бо я передав вам спочатку те, що й сам прийняв, а саме: що Хри­стос помер за грiхи нашi, за Писанням, і що Він був похований, і що воскрес на третій день.

Одкровення (апокаліпсис) святого Іоана Богослова (1: 17-18):

Він поклав на мене правицю Свою і сказав мені: не бійся; Я є Перший і Останній, і живий; і був мертвий, і ось, живий на віки віків, амінь.

Тертулліан (бл. 160-220 pp.) із Карфагена, що в Північній Африці, писав: „Але євреї були настільки розгнівані Його вченням, яке звинувачувало їх вождів та правителів у відхиленні від істини та привернуло дуже багато послідовників, що врешті-решт вони привели Його на суд Понтія Пилата, у той час римського намісника в Сирії, і звинувачували Його настільки несамовито, що примусили віддати Христа їм на розп’яття. Учинивши так із Христом, Понтій Пилат повідомив про Нього правлячому імператорові, у той час Тиберію. Римські кесарі й самі ввірували б у Христа, якби тодішній світ не потребував кесарів або якби християни могли б ставати кесарями”.

Єврейський історик Йосиф Флавій в „Античностях” (кінець І ст.) свідчить: „Близько цього часу жив Ісус, мудра людина, якщо тільки можливо називати Його людиною, тому що Він творив чудеса й був учителем мужів, які радо приймали істину. Він прихилив до Себе дуже багато євреїв та поган. Він був Христос, і коли Пилат, навчений нашими начальниками, засудив Його на розп’яття, то ті, які любили Його з самого початку, не відмовились від Нього, бо Він з’являвся до них живим на третій день, згідно з передріканням пророків, які говорили про це та ще про десятки тисяч інших чудес, пов’язаних із Ним. Плем’я ж християн, яке отримало від Нього своє ім’я, живе й донині”.

Гермідій (Гермізій), що займав офіційну посаду біографа правителя Іудеї, написав також і біографію Пилата. «Наблизившись до гроба і знаходячись кроків за сто п’ятдесят від нього, — пише Гермідій, — ми бачили в слабкому світлі ранішньої зорі стражу біля гроба: два чоловіки сиділи, інші лежали на землі, було дуже тихо. Ми йшли зовсім повільно, і нас обігнала стража, що йшла на зміну тій, яка знаходилася там з вечора. Потім раптово стало дуже світло. Ми не могли зрозуміти звідки це світло. Та незабаром побачили, що воно виходить з сяючої хмарини, яка рухалася в горі. Вона спустилася на гроб, і над землею там показався чоловік, який начебто світився. Потім почувся удар грому, але не на небі, а на землі. Жахаючись цього удару, сторожа підхопилася, а потім упала. В цей час до гроба, праворуч від нас, крокувала жінка, вона раптом закричала: «Відкрилось! Відкрилось!» І в цей час нам стало помітно, що дійсно дуже великий камінь, привалений до входу в печеру, наче сам собою піднявся і відкрив гроб (вхід у печеру). Ми дуже злякалися. Через деякий час світло над гробом зникло, стало тихо, як завжди. Коли ми наблизилися до гроба, виявилось, що тіла похованого тут чоловіка вже немає».

Сирієць Єйшу, відомий лікар, близький до Пилата (лікував його), належав до найвидатніших людей свого часу. За дорученням Пилата Єйшу з вечора напередодні неділі знаходився поблизу гроба з п’ятьома своїми помічниками. Він був і свідком поховання Христа. В суботу він двічі обдивлявся гроб. Знаючи пророцтва відносно Христового Воскресіння, Єйшу з помічниками цікавився цим питанням, як науковець. Тому все пов’язане з Христом та Його смертю вони досконало досліджували. «Ми всі — лікарі, сторожа та інші, — пише Єйшу, — були здорові, бадьорі, почувалися так, як завжди. У нас не було ніяких передчуттів. Ми абсолютно не вірили в те, що мертвий може воскреснути. Але Він дійсно воскрес, і всі ми бачили це своїми очима».

Маферкант – один з членів синедріону, казначей, з рук якого Іуда отримав 30 срібників за зраду Ісуса. Саме Маферкант був першим з членів синедріону, що прибув для розслідування відразу після воскресіння. З його ж рук, незадовго до моменту воскресіння, отримали гроші охоронці гробу. Маферкант не встиг відійти далеко, тому чув грім і бачив сяйво над гробом. Він впевнений у тому, що воскресіння дійсно відбулося. Все, що бачив на власні очі він описав у творі «Про правителів Палестини», який належить до найправдивіших джерел із історії Палестини.

(Це лише маленька частина свідчень: за підрахунками відомого знавця римської історичної літератури академіка І. В. Нетушила (1850–1928), кількість цілком надійних доказів Воскресіння Христового перевищує 210. Згідно з даними академіка Белецького (1884–1961), таких свідоцтв 230).

Блаженний Ісихій Ієрусалимський: «Світле Воскресіння Христове ― це благовіствування радості, бо Господь воскрес… Сьогодні, завдяки Воскреслому, Рай відкритий, людина спасається і Христу поклоніння воздається, бо Він, перемігши смерть… зійшов на Небеса як Цар-Переможець, як Преславний Володар…"

Святий Феофан Затворник: "Живіть так, щоб ваше життя було єдиним словом "Христос Воскрес", і щоб, дивлячись на вас, люди могли сказати "Воістину Христос Воскрес", бо Христос "видимо живе в Його послідовниках".

Святий Афанасій Великий: «Прославляймо в серцях своїх Спасителя нашого Ісуса Христа, Який "подолав смерть і всім дарував нетлінну обітницю воскресіння".

Святий Григорій Богослов: „В дусі Воскресіння, простім один одному... Вчора я розпинався з Христом, сьогодні прославляюся з Ним. Вчора я вмирав з Ним, сьогодні оживаю. Вчора мене поховано, сьогодні разом з Ним воскресаю”.

Святий Григорій Богослов: „Пасха в нас — це празників празник і торжество торжеств, яке настільки перевищує всі інші торжества, не тільки людські, але і Христові, що в його честь відбуваються, наскільки сонце перевищує зорі”.

Святий Григорій Богослов: "Святкуючи оновлення життя нашого, оновлюймося і ми духовно! Усе в природі оновлюється нині, ― нині весна природна і весна духовна; весна видима і весна невидима. О якби ми сподобилися її там, духовно змінившись тут, і оновленими перейшли в нове життя в Ісусі Христі, Господі нашому! Йому ж Воскреслому, всяка слава, і честь, і держава, з Святим Духом, у славу Бога Отця".

Святий Григорій Нисський: „Прийшло царство життя – і впала влада смерті. Явилося інше народження, інше життя, переміна самої природи нашої... Сьогодні відчиняється таємниця смерті; сьогодні полоненим звіщається визволення, сьогодні сліпим дається прозріння; сьогодні тих, що сидять у темряві та тіні смертній, відвідує Схід з висоти – Христос-Господь”.

Святий Іоан Кронштадтський: "Ісус Христос Спаситель наш, Своєю смертю переміг нашу смерть і Своїм Воскресінням поклав основу нашому воскресінню.

Святий Іоан Златоуст: "Воскрес Христос, і жодного мертвого у гробі, бо Христос воскрес з мертвих, поклав початок воскресінню всіх померлих"

Святий Іоан Златоуст: „Де твоє, смерте, жало? Де твоя, аде, перемога? Воскрес Христос і ти провалився. Воскрес Христос і впали демони. Воскрес Христос і радіють ангели. Воскрес Христос і життя панує. Воскрес Христос і нема ні одного мерця в гробі, бо Христос воскрес із мертвих і став первістком померлих”.

Святий Іоан Златоуст: „Сьогодні люди з’єдналися з ангелами, і одягнені в тіло разом з безтілесними силами тепер возносять піснеспіви. Сьогодні знищена влада диявола, сьогодні розірвані пута смерті, ударемнена перемога пекла... через своє воскресіння Христос відкрив нам дорогу до спасіння”.

Святий Григорій Богослов: "Христос устав з мертвих ― устаньте і ви! Христос у славі ― сходьте і ви, тому що Воскресіння Христа є печать нашого власного воскресіння! Христос визволився з гробу, ― звільняйтесь і ви з пут гріха".

Немає коментарів:

Дописати коментар