6 груд. 2014 р.

Бенджамін Франклін. Автобіографія (ч. 4)

Бенджамін Франклін
Автор портрету: Jean-Baptiste Greuze
Сьогодні продовжимо гортати сторінки автобіографії цього видатного вченого і політика (Бенджамин Франклин. Автобиография). Сподіваюся, ви встигли ознайомитися з його поглядами на життя (див. частина 1, частина 2, частина 3), і способами самовдосконалення. Сьогодні зачепимо тему політичних партій та формування релігійного світогляду – Франклін, як ви пам’ятаєте з попередніх дописів, досить прохолодно ставився до громадських богослужінь, тому розробив для себе своєрідні максими віри. На основі цих релігійних положень та своєї системи самовдосконалення у автора виникла ідея створення цілої партії – про це також прочитаєте у сьогоднішніх виписках. Та що я все обіцяю і обіцяю – читайте:
  • У той час як партія відстоює спільні цілі, кожна людина (член цієї партії – прим. моя) має свої особливі приватні цілі. Щойно партія досягне загальних цілей, кожна людина починає піклуватися про свої приватні інтереси; тим самим вона вступає в протиріччя з іншими, і в партії відбувається розкол, що викликає ще більшу плутанину (сказано понад 200 років тому, а ніби про сучасне політичне життя – прим. моя).
  • Я вважаю доречним створення Об'єднаної партії чесноти: всі добрі і хороші люди всіх націй повинні об'єднатися в організовану партію, керовану добрими і мудрими правилами. Для вступу в неї кожен охочий повинен не тільки заявити, що він приймає ці релігійні положення (див. нижче – прим. моя), але і пройти за вже описаним мною зразком (див. «франклінів щоденник» - прим. моя) тринадцатитижневе випробування і практику в чеснотах. Ми повинні називатися суспільством вільних і спокійних.
  • Те, що я вважаю сутністю моєї релігії, що містить, як я думаю, основні положення всіх відомих релігій і вільне від усього, що могло б шокувати представників того чи іншого віросповідання:
«Існує один бог, який створив весь світ.
Своїм провидінням він управляє світом.
Йому слід поклонятися шляхом благоговіння, молитви і подяки.
Але найкраще служіння богу полягає в тому, щоб робити добро людям.
Душа безсмертна.
Бог неодмінно винагородить чесноти і покарає порок або тут, або в загробному житті».
  • Одна хоч трохи здібна людина може спричинити великі зміни і зробити великі справи у світі, якщо вона попередньо розробить гарний план і, відмовившись від усіх розваг або інших занять, які можуть її відволікти, присвятить усю свою увагу та сили виконанню цього плану.
  • Людині, яка перебуває в нужді, важче завжди чинити чесно (як мовить приказка «порожньому мішку нелегко стояти прямо»).
  • Чеснота не є міцною доти, доки вона не стане навиком і людина не перестане підпадати впливові протилежних схильностей.
  • Краще проголошувати гарні проповіді, написані іншими, ніж свої, та погані.
  • У 1736 році я втратив одного зі своїх синів, славного хлопчика чотирьох років, який помер від віспи. Довгий час я гірко докоряв собі і дорікаю досі, що не дозволив зробити йому щеплення. Я згадую про це заради батьків, які уникають цього. Вони кажуть, що ніколи не пробачить собі, якщо дитина помре від щеплення; але мій приклад показує, що і в іншому випадку доводиться шкодувати не менше, отже, треба вибирати те, що менш небезпечно (цитата виявилася досить розлогою, однак у світлі сьогоднішніх суперечок про щеплення вона є дуже актуальною і показовою – прим. моя).
  • Старовинний вислів: «Той, хто одного разу зробив вам добро, охочіше знову допоможе вам, ніж той, кому ви самі допомогли».
  • Я прагнув викорінити у собі звичку до марнослів'я, каламбуру й дотепів, яка робила мене завжди бажаним гостем у суспільстві нероб.
PS. Дочекайтеся завтрашнього дня - взнаєте про розпорядок дня, який розробив для себе Франклін, та інші цікаві речі.

Немає коментарів:

Дописати коментар