28 груд. 2014 р.

Мохандас Карамчанд Ганді. Моє життя (ч. 3)

Ганді. Моє життя
Недільна днина, і ми продовжуємо (див. частина 1, частина 2) читати захопливий життєпис визначного громадського діяча світового рівня – Махатми Ганді (Мохандас Карамчанд Ганди. Моя жизнь / перевод с английского А.М. Вязьминой, Е.Г. Панфилова, Н.А. Ульяновского. — М.: Издательство восточной литературы, 1959. — 444 с.).
Як ви пам’ятаєте, учора ми залишили його на кораблі, що наближався до берегів Англії (на човні молодого Ганді, до речі, знову намагалися спокусити м'ясом). У наступній частині книжки йдеться про його навчання і початок адвокатської кар’єри, про розчарування у цій професії та постійні релігійні пошуки. Ганді повертається в Індію, намагається розпочати адвокатську практику, підзаробляє репетиторством з англійської мови.
Та робота все більше починає конфліктувати з його принципами – наприклад, Ганді так і не примусив себе давати хабарі. Тому він погоджується на пропозицію попрацювати адвокатом в Південній Африці. Саме з цього моменту книжка частково розповідає про вже відомі нам події (див. «Сатьяграха у Південній Африці»). Сам Ганді постійно наголошує, що всі тонкощі виникнення і розвитку сатьяграхи можна прочитати саме там, а в автобіографії описує лише те, що стосується власне його. Наприклад, як його виганяли з першого класу на пароплаві й потязі, як змушували їхати не в диліжансі, а поруч з кучером тощо. І не лише його – це стосувалося всіх індійців. Що, в результаті, і призвело до соціального вибуху, про який ми вже знаємо. Отож, сьогоднішні виписки:
  • Молитва не потребує слів.
  • Молитва – вірний засіб очищення серця від пристрастей. Але вона повинна поєднуватися з повним смиренням.
  • Колінопреклоніння і молитви не забобони: побожні душі, не можуть поклонятися простому мармуру. В них горить справжня любов, і вони поклоняються не каменю, а божеству, символом якого є камінь.
  • Нас, тобто тих, хто ще «не цивілізований», вельми дивує, коли вартість напоїв перевищує вартість їжі.
  • «Бхагавадгіта»:
Якщо думати про об'єкт почуття, виникає потяг;
Потяг породжує бажання,
Бажання розгорається в нестримну пристрасть,
Пристрасть веде за собою нерозсудливість;
Потім залишиться лише спогад.
  • «Sic utero tuo ut alienum nоn laedas» - з латинської "користуйся своєю власністю так, щоб не завдавати шкоди власності інших".
  • Чесності й працьовитості цілком досить для того, щоб заробити на життя.
  • Шатавадані – людина, що володіє здатністю одночасно запам'ятовувати або стежити за сотнею речей.
  • Муктананд: «Я буду вважати себе щасливим тільки тоді, коли буду бачити Його в кожному своєму вчинку. Воістину Він – нитка, що підтримує життя Муктананда».
  • Необхідно завжди прагнути до самовдосконалення, бо кожен отримує такого гуру, якого заслуговує.
  • Нескінченне прагнення до досконалості – право кожного.
  • Мені було не по душі робити таємно те, чого я не міг робити відкрито.
  • Дружина страждала через мої власні недоліки.
  • Професія адвоката – погане заняття: багато показного і мало знань.
  • Егоїзм сліпий.
  • Багато невинних юнаків впадали у гріх з-за помилкового почуття сорому (більшість саме з цієї причини починає курити і пити алкоголь, та й неймовірна кількість дурниць починаються з «Шо, слабо?» - прим. моя).
  • Не слід думати про прийняття іншої релігії, поки я не зрозумію цілком свою власну (тож і нам, перш ніж «мліти» від усього містично-східного, варто спочатку глибше зрозуміти власну православну віру – прим. моя).
  • Я намагаюся звільнитися від самого гріха або, скоріше, від самої думки про гріх.
  • Думки, що правдивість неможлива в комерційних справах, я не поділяв і не поділяю досі.
  • Факти – три чверті закону.
  • З точки зору філософії в християнських принципах немає нічого надзвичайного (знову Ганді все ставить з ніг на голову: мав би сказати «з точки зору християнства філософія не відкрила нічого нового» - прим. моя).
  • Вірність істині навчила мене високо цінувати красу компромісу.
  • Істина тверда, як алмаз, і ніжна, як квітка.
  • На обіцянки будь-якої людину можна покластися у багатьох питаннях, за винятком грошових.
  • Я давно засвоїв принцип – не мати у своєму розпорядженні грошей більше, ніж необхідно.
  • В громадській роботі маловажливі потреби часом поглинають великі суми.
  • Ретельне ведення книг - sine qua nоn (лат. «необхідна умова») роботи будь-якої організації.
  • Гарячі і чисті веління серця завжди виконуються.
PS. Коли продовжимо - не знаю, зважаючи на п'ятничну депресію.

PPS. Вже знаю - третього січня.

Немає коментарів:

Дописати коментар