Як ви пам’ятаєте, учорашні виписки ми закінчили згадкою про ферму імені Толстого. У книжці автор досить докладно описує її устрій та порядок, проблеми і здобутки. Величним фіналом книжки (як, власне, і боротьби) була велична хода сотень індійців з сім’ями і дітьми, організована проти обмежень на переміщення індійців. Як ви пам’ятаєте, одним зі способів тої боротьби було потрапляння у в’язниці. От і цього разу вони вирішили разом перетнути кордон однієї з африканських псевдо-держав, аби таким чином висловити свою незгоду. На щастя, до силового протистояння не дійшло (хоча й було досить близько), але це нітрохи не зменшує напруження останніх сторінок. Тож, хто не хоче читати усю книжку – перечитайте хоча б кінець, не пожалкуєте. А я викладаю свої виписки (вийшли трохи завеликими, але розривати на два дні не хочу):
- У Бога стільки ж вух, скільки є прохачів.
- Я вважав, що хвороб бути не повинно, оскільки ми жили простим життям.
- Я навіть найменшої речі не зроблю поспіхом. Я подумаю про неї і зважу основну ідею. Потім я обміркую, які слова підходять для теми, а тоді візьмуся за письмо. Якби кожен робив так, як я, скільки часу це б заощадило? А націю це вберегло б від лавини напівсирих ідей, які зараз погрожують поховати її під собою.
- Потуранню собі не повинно бути місця у випадку справжньої дружби.
- Бути переконаним, що певна поведінка є насильством або гріхом – це одне, а мати силу діяти відповідно до цього переконання – зовсім інше.
- Якщо начальник станції погано налаштований, він може по-всякому завдавати клопотів пасажирам, залишаючись цілком у рамках правил та інструкцій (і це стосується не лише того начальника станції: кожен начальник (а більшість з нас має підлеглих чи хоча б сім’ю) може нашкодити: давайте про це пам’ятати – прим. моя)
- Для борця сама боротьба – перемога.
- Корисно потішити своїх послідовників у випадках, де не йдеться про принципове питання.
- Коли неподобство, яким би кричущим воно не було, триває довгий час, то люди звикають до нього, і стає важко підняти у них почуття обов’язку опиратися йому, й не менш важко переконати світ, що це взагалі неподобство (здається, більшість сучасних неподобств саме на це і розраховують – прим. моя).
- Світ учиться застосовувати до людини ті самі стандарти, які та застосовує до себе.
- Молитва з глибини душі – це найчистіша з усіх жертв.
- Світ стоїть на фундаменті з істини.
- Залежна людина не може сподіватися на щастя навіть уві сні.
- Бідняки не знають страхів.
- Людині, яка має віру в себе та силу, що випливає з віри, байдуже, якщо інші дивляться на неї зверхньо. Вона покладається тільки на свою внутрішню силу.
- Я не можу уявити більшу втрату для людини, ніж втрата самоповаги.
- Твердість і сміливість – якості, які обов’язково справлять враження навіть на супротивника.
- Європейці дбайливо, а ми недбало ставимося до трьох речей: чистота води, чистота доріг і чистота санітарних зручностей.
- Можна багато що зробити, якщо слуга народу справді служить, а не диктує народові (агов, «слуги народу», маєте чудове пояснення вашої неспроможності – прим. моя).
- Там, де лідер сам стає слугою, немає суперників, які б заявляли своє лідерство (напрошується паралель з Древніми Грецією та Римом, де були справжні лідери, які на перший план ставили служіння народові, а не сучасні «заробітчани» - прим. моя).
- Коли у людей було трохи вільного часу, вони займали його внутрішніми чварами (найкраще це знали на флоті, тому моряки не мали жодної вільної хвилини, весь час наводячи лад на судні – прим. моя).
- Тваринна пристрасть не знає сорому.
- Ми повинні не оплакувати мертвих, які не повернуться до нас попри весь наш жаль. Ми повинні працювати для живих.
- Якщо хтось хоче миру, він має шукати його всередині себе.
- Почуття любові спить, хоч і присутнє в усьому людстві.
- Немає інтересу вбивати того, хто готовий до смерті.
- Солдатам не личить обирати собі командирів або наполягати на тому, що вони слухатимуться лише одного з них.
- У крайньому випадку влада займає місце закону (іноді здається, що у нас усі випадки «крайні» - прим. моя).
- В англійському законодавстві існує сентенція, що король не може вчинити неправильно (не тому, що він усе робить правильно, а тому, що все, що робить король, правильно – прим. моя).
- Якщо влада має звичку часто виходити за визначені для неї межі, вона не може бути корисною для загального блага.
- Проти людей миру належить застосовувати тільки мирні методи.
- Ми – просто інструменти Всевишньої Волі й тому часто не знаємо, що допомагає нам іти в перед, а що стає перешкодою. Тож ми повинні задовольнятися лише знанням про засоби, і якщо вони чисті, то ми можемо без страху залишити мету саму на себе.
- Вже самого бажання влади вжити певного заходу цілком вистачає як причини, щоб його вжити.
- Посадовці схильні залякувати тих, хто покірно їм підкоряється, й будуть коректними з тими, хто сам поводиться коректно і не схиляється.
- Санскритська приказка: «Пробачення – прикраса сміливого».
- Недовіра – знак слабкості.
- Індивіди чи сукупності індивідів не можуть запозичити в інших якості, якими не володіють самі.
- Є закон природи, що річ можна утримати в той самий спосіб, у який її було набуто. Річ, набуту за допомогою насильства, можна утримати тільки насильством, тоді як те, що набуте істиною, можна утримати лише істиною.
Немає коментарів:
Дописати коментар