24 груд. 2014 р.

Мохандас Карамчанд Ганді. Моє життя

Ганді. Моє життя
(за книжкою: Мохандас Карамчанд Ганди. Моя жизнь / перевод с английского А.М. Вязьминой, Е.Г. Панфилова, Н.А. Ульяновского. — М.: Издательство восточной литературы, 1959. — 444 с.).

Сьогодні розпочинаю викладати виписки з автобіографії Ганді - твору, прочитати який радять у багатьох книжках із самовдосконалення. Більшість з нас уявляє Махатму Ганді лише як визначного політичного і суспільного діяча (особливо якщо ви прочитали книжку про сатьяграху в Південній Африці, яку ми розглядали перед цим). Насправді він, хоч і народився в сім’ї прем’єр-міністра однієї з індійських провінцій, мав досить суворе, як на наш погляд, дитинство. Чого варте лише одруження його на незнайомій дівчині в 13 (!) років, та ще й після того, як він був уже двічі заручений з іншими дівчатами, які померли. Причина одруження? У батьків було три сина, і вони вирішили, одружуючи старшого, заразом одружити й двох інших, аби тричі не витрачатися на весілля.
Також на початку книжки розповідається про шкільні роки Ганді, його захоплення мандрівками замість уроків фізкультури та спробу почати їсти м’ясо (батьки додержувалися вегетаріанства з релігійних мотивів). Намагаючись бути чесним з читачем, автор не приховує і своїх негативних чи негідних вчинків – занадто жорстоких ревнощів до дружини, відвідання публічного будинку чи захоплення курінням і пов’язаними з цим крадіжками. Як бачите, образ далекий від ідеального (як, власне, і кожна людина), тож читається книжка справді легко – спробуйте, не пожалкуєте. Я ж пропоную лише деякі виписки:
  • Можливе для одного - можливе для всіх.
  • Я просувався вперед, керуючись внутрішнім світлом.
  • Той, хто шукає істину, повинен бути смиреннішим пилу.
  • Я знаю, що мої погані пристрасті віддаляють мене від творця, але я ще не в силах позбутися їх (у книжці скрізь слова «Творець», «Бог» стоять з малої літери, але я не знаю, чи так у радянському виданні, чи й у самого Ганді – прим. моя).
  • Я звик виконувати накази старших, а не критикувати їх.
  • Заради батьків слід жертвувати щастям і всіма задоволеннями.
  • Нішкулананд: «Відмова від предмета бажань без відмови від самих бажань безплідна».
  • Для чистої любові немає нічого неможливого.
  • Бог незмінно рятує тих, хто чистий у своїх пориваннях.
  • Фізичному вихованню слід приділяти не менше уваги, ніж розумовому.
  • Я привчив себе багато ходити.
  • Правдивий чоловік повинен бути уважним і акуратним.
  • Дітей спочатку слід вчити малюванню, а вже потім переходити до написання літер.
  • Предмет, який вимагав лише простої здатності міркувати, не міг бути важким (так Ганді пояснює свою здатність до геометрії – прим. моя).
  • Я вважаю, що у всіх індійських середніх школах треба, крім рідної мови, викладати гінді, санскрит, перську, арабську і англійську.
  • Упевнене знання однієї мови в значній мірі полегшує вивчення інших.
  • Той, хто виправляє, ніколи не повинен знаходитися в дуже близьких стосунках з тим, кого він виправляє.
  • Істинна дружба є спорідненість душ, що рідко зустрічається в цьому світі.
  • Людина набагато швидше сприймає порок, ніж чесноту.
  • Той, хто хоче бути в дружбі з богом, повинен залишатися самотнім або зробити своїми друзями всіх.
  • Нас завжди засліплюють в інших якості, якими ми самі не володіємо.
  • Плотське бажання рівносильне дії (порівняймо зі словами Євангелія від Матфея «всякий, хто погляне на жінку, жадаючи її, вже вчинив перелюб з нею в серці своєму» (Матф. 5:28) – прим. моя).
  • Дуже часто провидіння втручається і рятує людину всупереч її бажанню.
  • Набагато легше задумати самогубство, ніж вчинити його.
  • Звичку курити я вважаю варварською, нечистою і шкідливою.
  • Не можна очиститися без щиросердного зізнання.
  • Щиросерде визнання і обіцянку ніколи більше не грішити, дані тому, хто має право прийняти їх, є найчистішою формою покаяння (теж православна теза, яку іноді забувають навіть самі православні – прим. моя).
  • Довго я не міг звільнитися від пут похоті і мені довелося пройти через багато випробувань, перш ніж вдалося позбутися їх.
PS. Продовження читайте наступної суботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар