3 груд. 2014 р.

Бенджамін Франклін. Автобіографія (ч. 3)

Бенджамін Франклін
Автор портрету: Жозеф Дюплессі
Як і обіцяв у неділю, сьогоднішні виписки (див. частина 1, частина 2) стосуватимуться одного з найцікавіших моментів життя Франкліна (Бенджамин Франклин. Автобиография) – його ідеї морального вдосконалення. Для цього він розробив спеціальну систему (в наш час відому під назвою «франклінів щоденник»), що мала послідовно-поступово сприяти розвитку найкращих рис людини і подоланню найгірших. Для цього він виділив тринадцять ознак, які планував удосконалити, і розробив спеціальну програму, записавши її у свій щоденник (звідси і назва). Щотижня «працюючи» над однією з чеснот (але не полишаючи без уваги й інші), він планував за рік проходити 4 курси по 13 тижнів. Та нехай про це розповість сам Франклін:
  • Я задумав сміливий і важкий план досягнення моральної досконалості. Я бажав жити, ніколи не роблячи помилок, перемогти все, до чого могли мене штовхнути природні схильності, звички або суспільство. Оскільки я знав (або думав, що знаю), що добре і що погано, то я не бачив причини, чому б мені завжди не слідувати одному і не уникати іншого. Я позначив тринадцятьма іменами всі ті чесноти, які здавалися мені в той час необхідними та бажаними, зв'язавши з кожним ім'ям коротке наставляння, яке повністю виражав обсяг кожного поняття. Оскільки одні з них полегшують придбання інших, то я розташував всі чесноти в певному порядку:
1. Стриманість: їсти не до пересичення, пити не до сп'яніння.
2. Мовчання: говорити тільки те, що може принести користь мені чи іншому; уникати пустих розмов.
3. Порядок: тримати всі свої речі на місцях; для кожного заняття мати свій час.
4. Рішучість: виконувати те, що має бути зроблено; неухильно виконувати те, що вирішено.
5. Ощадливість: витрачати гроші тільки на те, що приносить благо мені або іншим, тобто нічого не марнувати.
6. Працьовитість: не втрачати часу даремно; бути завжди зайнятим чим-небудь корисним; відмовлятися від усіх непотрібних дій.
7. Щирість: не завдавати шкідливого обману, мати чисті та справедливі думки; у розмові також дотримуватися цього правила.
8. Справедливість: не завдавати нікому шкоди; не чинити несправедливості і не занедбувати добрих справ, які входять у число твоїх обов'язків.
9. Помірність: уникати крайнощів; стримувати, наскільки ти вважаєш це доречним, почуття образи від кривд.
10. Чистота: не допускати тілесної нечистоти; дотримуватися охайності в одязі та житлі.
11. Спокій: не хвилюватися через дрібниці і з приводу звичайних або неминучих випадків.
12. Цнотливість: вступати у близькість рідко, крім як для здоров'я або потомства, і ніколи – до втоми, слабкості або шкоди для свого або чужого спокою та репутації.
13. Скромність: наслідувати Ісуса і Сократа.
  • Я хотів виробити навички у всіх цих чеснотах; з цією метою я вирішив не розкидатися в гонитві за всіма відразу, але протягом певного часу зосереджувати увагу тільки на одній чесноти; коли ж я оволодію нею, переходити до іншої і так далі, поки, нарешті, не надбаю всі тринадцять.
  • Усвідомлюючи необхідність щоденного самоконтролю, я придумав такий метод для його здійснення: я завів книжечку, в якій виділив для кожної чесноти по сторінці. Кожну сторінку я розмітив червоними чорнилом так, що вийшло сім стовпчиків за кількістю днів тижня; кожен стовпчик позначався початковими літерами відповідного дня тижня. Потім я провів тринадцять горизонтальних ліній і позначив початок кожного рядка першими буквами назви однією з чеснот. Таким чином, на кожному рядку у відповідному стовпчику я міг відзначати маленькою чорною точкою кожен випадок порушення відповідної чесноти протягом дня:
Приклад сторінки щоденника

PS.

У вас є два дні, аби зробити собі такий щоденничок (бо вже у суботу запропоную вам нову порцію виписок з цієї книжки), і ціле життя, щоб удосконалюватися. Щасти!

Немає коментарів:

Дописати коментар