30 лист. 2014 р.

Бенджамін Франклін. Автобіографія (ч. 2)


Бенджамін Франклін.
Автор портрету: Jean-Baptiste Greuze
Продовжуємо розпочате учора читання життєпису (Бенджамин Франклин. Автобиография)  цього видатного американського політичного діяча і фізики (виявляється, звичне нам зі школи позначення позитивного і негативного зарядів «+» і «-» запропонував теж він). Як уже писав у попередній публікації, крім власне подій свого життя значну частину книжки Франклін присвячетив пошукам шляхів удосконалення. Зокрема, цікавою є ідея навчитися увиразнювати свою мову, повторюючи найкращі зразки: Франклін конспектував з журналу найкращі статті, переводив їх у віршовану форму (як ви пам’ятаєте з попередньої порції виписок, автор дуже схвально ставиться до поезії як до способу розширення мовного запасу), а потім, коли прозовий оригінал забувався – намагався відтворити його і порівнював з першоджерелом. При цьому час для подібних занять у нього був лише увечері після роботи чи вранці перед роботою. А також на вихідних – з сьогоднішніх виписок побачите, що Франклін дещо прохолодно ставився до релігійних зібрань, віддаючи перевагу власноруч сформульованим морально-релігійним засадам. Та годі вже читати мене, почитайте Франкліна:
  • Я рано лягав і рано вставав.
  • Істина, щирість і чесність у стосунках між людьми мають величезне значення для щасливого життя, і я написав максими поведінки, які збереглися в моєму щоденнику, щоб дотримуватися їх протягом усього свого життя.
  • У кожній країні є ворони, які займаються тим, що віщують її загибель.
  • Я намагався не тільки бути працьовитим і дійсно бережливим, але й уникати усякого зовнішнього прояву протилежних якостей.
  • Мій знайомий цілком серйозно запропонував мені стати його партнером у здійсненні задуманого ним проекту створення нової секти (як тут не згадати тезу Хаббарда «Хочеш розбагатіти – стань засновником нової релігії» - прим. моя).
  • Я став по можливості триматися в тіні й представляти свій проект як задум багатьох друзів. Надалі я завжди вдавався в подібних випадках до цього прийому і, ґрунтуючись на своєму успішному досвіді, можу щиро його рекомендувати. Маленька жертва, принесена марнославством у сьогоденні, в майбутньому буде винагороджена сторицею.
  • Англійська приказка: «Якщо хочеш досягти успіху, проси про це свою дружину» (Ходжа Насреддін казав дещо інакше: "Запитай жінку і зроби навпаки", але, можливо, тут суттєвою є різниця між просто жінкою і дружиною - прим. моя).
  • Бог найбільше любить робити людям добро.
  • Навіть найгірші з віросповідань мають певний гарний вплив.
  • Мета моя полягає в тому, щоб викласти факти, а не в тому, щоб їх виправдовувати.
  • Я склав маленьку службу або свого роду молитву для власного вживання, названу «Пункти віри і дії релігії» і не ходив більше на громадські релігійні зібрання.
  • Ціцерон: «Один день, прожитий добре і у відповідності з твоїми уявленнями, краще вічності, проведеної в гріхах».
  • Бездоганний характер має свої незручності, бо він може викликати заздрість і ненависть.
  • Доброзичливий чоловік повинен допустити в собі наявність декількох недоліків, щоб потребувати моральної допомоги з боку своїх друзів.
  • Я взяв за правило уникати прямого протиріччя думок з іншими, а також самовпевненого відстоювання своєї точки зору.
  • Я починав свою відповідь із зауваження, що у певних умовах і при відомих обставинах ця думка (яку висловлює опонент – прим. моя) була б правильною, але в даному випадку мені здається, що правильне інше.
  • З усіх наших пристрастей найважче зломити гордість: навіть якби я вирішив, що повністю подолав її, я, певно, пишався б своєю скромністю (суто православна теза, адже у більшість Отців церкви застерігають саме від такої подвійної пастки - прим. моя).
PS. У середу продовжимо: запропоную вашій увазі виписки про метод самоудосконалення, відомий як "франклінів щоденник".

Немає коментарів:

Дописати коментар