1 лист. 2014 р.

Ямамото Цунетомо. Хагакуре

Ямамото Цунэтомо Хагакурэ.
(за книгою: Юдзан Дайдодзи. Будосесинсю. Ямамото Цунэтомо. Хагакурэ. Юкио Мисима. Хагакурэ Нюмон / перевод на русский: Котенко Р.В., Мищенко А.А. - СПб.: Евразия, 2000 — 240 с.)

 Шукаючи афоризми для наповнення цього сайту, досить часто зустрічав вислови з сьогоднішньої книжки. Тому виникла ідея самостійно прочитати її (і зробити відповідні виписки), адже ще з дитячих років, вперше побачивши самураїв на екрані, намагався (як і більшість моїх однолітків) наслідувати їх у поведінці, жестах і вчинках. І книжка здивувала. Адже очікував якихось навчальних матеріалів (на зразок «як правильно розрубати супротивника навскоси»), а виявив такий собі універсальний посібник життя. У ньому – і правила поведінки, і поради з виховання характеру, і рекомендації, коли слід прокидатися, а коли лягати спати. Як така, військова частина практично відсутня – напевне тому, що існувало досить багато «спеціалізованих» тактично-стратегічних військових праць на зразок «36 стратагем» чи «Сунь-цзи». Тому книжка, незважаючи на 300-літній вік, має бути цікавою не лише кадровий військовим чи поціновувачам середньовічних бойових мистецтв. Аби ви змогли в цьому переконатися самостійно – у міру своїх сил переклав українською ті місця, що найдужче сподобалися:
  • Коли ми відмовляємося від своїх пристрастей, дотримуємося повчань древніх і радимося з друзями, наші справи йдуть добре, а невдачі минають нас.
  • Гріш ціна людині, якщо його достоїнства обмежуються тільки мудрістю і талантами.
  • Окубо Доко: «Люди продовжують розмірковувати про те, що світ доживає свої останні дні, і тому вважають, що можна не докладати зусиль. Це ганебно. Поганих часів не буває».
  • Нам не личить легковажно ставитися до інших. Адже той, кого ми похвалили, розумний він чи дурний, стає гордовитим. Хвалити – означає заподіяти шкоду.
  • Людина нічого не досягне у навчанні, якщо вона не має великої впевненості у собі.
  • Найчастіше люди нехтують своїми обов'язками, тому що вважають чужі справи набагато цікавішими.
  • Головне у вихованні дівчаток – з дитячих років прищеплювати їм цнотливість. Виховуючи хлопчика, насамперед потрібно заохочувати в ньому сміливість.
  • Успіх, яким ти зобов'язаний іншим – найцінніший.
  • Якщо ти занадто рано досягнеш успіху в житті, люди стануть твоїми ворогами, і ти не зможеш бути корисним. Якщо ж ти будеш здобувати славу поступово, люди стануть твоїми союзниками і щастя тобі буде забезпечено.
  • У мистецтві красномовства головне – вміння мовчати.
  • Людина, який напускає на себе вигляд знавця, не буде видатною, навіть якщо зробить щось хороше. Але люди похвалять людину, яка зробила невелике добро, якщо вона відома своєю скромністю.
  • Цілеспрямованість народжує інші переваги.
  • Години глибокого сну на світанку дуже важливі.
  • Ямамото Дзиньємон:
«Наполегливість перемагає все. Прив'язуй навіть смажене курча»
«Гроші знайти легко. Гарну людину знайти важко».
«Питати, коли знаєш – означає чинити ввічливо. Питати, коли не знаєш - абсолютно необхідно».
  • Ми повинні прагнути до того, щоб ніколи не падати духом перед лицем страждань і надмірно не радіти, коли нам щастить.
  • Які б не були обставини, воїн повинен бути сповнений рішучості перемогти.
  • Перемагай заздалегідь (важко в навчанні – легко в бою).
  • Буддизм відкидає мислячий розум.
  • Буддизм - для старих людей, які пішли у відставку.
  • Якщо воїн може двадцять чотири години в день невтомно нести на одному плечі відданість і почуття обов'язку, а на іншому – сміливість і співчуття, він буде самураєм.
  • Навіть якщо людина не читає молитов, але в серці своєму простує шляхом щирості, боги ніколи не відвернуться від неї.
  • Основне правило поведінки наказує бути швидким на початку і в кінці, але не поспішати в середині.
  • Цзи Чань: «Немає достойнішого, ніж керувати країною великодушно. Однак бути великодушним, керуючи країною, дуже важко - якщо діяти нерішуче, незабаром дадуть про себе знати потурання. Оскільки керувати країною великодушно дуже важко, краще керувати нею строго. Бути строгим в управлінні країною означає бути вимогливим раніше, ніж відбулися небажані події».
  • Ікуно Орібе: «Якщо думати тільки про те, що належить зробити протягом дня, зможеш зробити все. Братися потрібно тільки за те, що можна закінчити протягом одного дня. Завтра буде теж тільки один день» (чим це правило гірше за сучасні принципи самоорганізації? – прим. моя).
  • Сіда Кітіносуке: «Довго бігти важко, тому що вибиваєшся з сил. Зате до чого приємно потім постояти і відпочити. Ні, посидіти і відпочити. Ні, полежати і відпочити. Ні, найприємніше – взяти подушку і міцно заснути» (ще коли тільки почав цікавитися культуризмом, запам’ятав вираз, що вимагав від атлета не витрачати сили даремно: «навіщо бігти, якщо можна йти; навіщо йти, якщо можна стояти; навіщо стояти, якщо можна сидіти; навіщо сидіти, якщо можна лежати; а якщо вже ляг – то спи». От, виявляється, звідки його корені – прим. моя)
PS. Продовження читайте завтра.

Немає коментарів:

Дописати коментар