18 січ. 2015 р.

Мохандас Карамчанд Ганді. Моє життя (ч. 7)

Ганді. Моє життя
Поступово наближається до завершення (див. ч. 1, ч. 2, ч. 3, ч. 4, ч. 5, ч. 6) наше опосередковане знайомство з людиною, життям і світоглядом якої захоплювалися такі відомі особистості, як Лев Толстой, Бенджамін Франклін, Мартін Лютер Кінг, Альберт Ейнштейн та Ромен Ролан (з новіших слід згадати, наприклад, Робіна Шарму). У сьогоднішній частині своєї автобіографії (Мохандас Карамчанд Ганди. Моя жизнь / перевод с английского А.М. Вязьминой, Е.Г. Панфилова, Н.А. Ульяновского. — М.: Издательство восточной литературы, 1959. — 444 с.) Ганді продовжує описувати свої експерименти з харчуванням і релігійні пошуки. Якщо минулого разу він відмовився лікувати м’ясним бульйоном свого сина – цього разу захворіла дружина. І їй теж прописали такий бульйон. На щастя, цього разу дружина і діти були повністю на його боці. Але слід було якось лікуватися – і Ганді, що вже десять років не вживав солі, намовляє до цього (а також до відмови від бобових) і дружину. Ганді не стверджує однозначно, що саме це допомогло – але дружина одужала. Сам Ганді поступово переходить на фруктово-горіховий режим харчування, але при цьому постійно підкреслює (ви побачите це у виписках), що слід прагнути до самообмеження з високими моральними ідеалами, а не зводити все до дієти. На фермі імені Толстого він також привчає учнів до обмеження в харчуванні, використовуючи їх релігійні переконання. Паралельно він прагне вдосконалити систему тодішньої освіти, акцентуючись на моральних якостях учня. Власним прикладом він навчає і виправляє недоліки учнів – і не лише дітей: навколо нього об’єднується все більше індійців і навіть англійців. І тут починається Перша світова війна…
  • Прагнучи насолодитися чуттєвими задоволеннями, ми врешті-решт втрачаємо навіть саму здатність до насолоди.
  • Немає більшого сліпця, ніж той, хто не бажає бачити.
  • Нав'язані заборони рідко досягають мети.
  • Для людської душі корисно будь-яке самообмеження.
  • Постом можна очистити сповнену брудних намірів душу.
  • Той, хто нехтує обмеженнями в їжі і постами, так само глибоко помиляється, як і той, хто покладається лише на них.
  • Піст марний, якщо він не супроводжується постійним прагненням до самообмеження.
  • Якщо фізичний піст не супроводжується духовним, він обов'язково перетвориться в лицемірство і призведе до біди.
  • Я завжди відводив перше місце вихованню душі або формування характеру
  • Я вважав формування характеру першоосновою виховання і був упевнений, що якщо ця основа буде закладена міцно, то діти, самі або за допомогою друзів, навчаться всьому іншому.
  • На фермі Толстого встановилося правило - не вимагати від учня того, чого не робить учитель, і тому, коли дітей просили виконати яку-небудь роботу, з ними заодно завжди працював вчитель.
  • Справжнім підручником для учня є його вчитель (думаю, з цим твердженням цілковито б погодився Януш Корчак, виписки з книжки якого ми якось читали - прим. моя).
  • Діти засвоюють на слух набагато більше і з меншими труднощами, ніж візуально.
  • Розвинути дух - означає сформувати характер і підготувати людину до роботи у напрямку пізнання бога і самопізнання.
  • Будь-яке навчання без виховання духу не принесе користі і може навіть виявитися шкідливим.
  • Подібно до того як для фізичного виховання необхідні фізичні вправи, а для розумового - вправи розуму, виховання духу можливо тільки шляхом вправ духу.
  • Навіть і при ретельному спостереженні діти не завжди гарантовані від всякого роду спокус і поганих вчинків.
  • Відповідальність за помилки учнів цілком лягає на вчителя.
  • Людина, яка керується пристрастю, може мати цілком благі наміри, може бути правдивою на словах, але вона ніколи не пізнає істини.
  • Після посту потрібна велика обережність в їжі і, можливо, ще більші обмеження, ніж при його дотриманні (можливо, саме тому більшість і боїться починати, адже тоді слід буде попрощатися з "великоднім застіллям").
  • «Крадене, як ртуть - не втримаєш» (гуджаратский поет Акхо).
  • Ганьба полягає не тільки в тому, щоб сидіти в тюрмі, скільки в самому проступку.
  • Чиновники повинні бути неупередженими.
  • Нація, яка бажає стати самостійною, повинна знати всі шляхи і способи досягнення свободи.
  • В моєму житті головне - умертвіння плоті.
  • Я поклявся собі не вживати більше п'яти страв на добу і ніколи не їсти після настання темряви. Ось уже 13 років, як я виконую цю обітницю.
  • Поки існують різні релігії, кожній з них необхідний якийсь зовнішній символ.
  • Справжнє значення скромності - самозречення.
  • Безкорислива служба народові на будь-якому терені рано чи пізно виявляється корисною для країни і в політичному відношенні.
  • Не треба прискіпуватися, кажучи, що бог не може бути упередженим і що у нього немає часу втручатися у повсякденні справи людей.
  • Людська мова в змозі лише дуже недосконало розповідати про шляхи господні.
  • Головне – звільнити хліборобів від страху, пояснивши їм, що чиновники не господарі, а слуги народу, оскільки вони отримують платню з кишені платника податків (набагато важливіше пояснити це самим чиновникам - прим. моя).
  • Важливо поєднувати безстрашність з ввічливістю.
  • Під ввічливістю мається на увазі не просто вишуканість мови, застосована для даного випадку, а внутрішня лагідність і бажання добра супернику.
PS. Продовження читайте наступного тижня.

Немає коментарів:

Дописати коментар