17 січ. 2015 р.

Мохандас Карамчанд Ганді. Моє життя (ч. 6)

Ганді. Моє життя
Триває наше знайомство (див. ч. 1, ч. 2, ч. 3, ч. 4, ч. 5) з життєписом видатного громадсько-політичного і релігійного діяча Махатми Ганді (Мохандас Карамчанд Ганди. Моя жизнь / перевод с английского А.М. Вязьминой, Е.Г. Панфилова, Н.А. Ульяновского. — М.: Издательство восточной литературы, 1959. — 444 с.). Повернувшись до Індії, Ганді, аби краще відчути становище народу, вирушає в мандрівку. При цьому обирає наймасовіший вид транспорту – залізничний, у найгіршому його варіанті – третій клас. З новими враженнями він повертається додому, де на нього чекає нове випробування – десятирічний син захворів на черевний тиф, ускладнений запаленням легень. Лікар рекомендує м’ясний бульйон і яйця, але ж Ганді на той час вже став переконаним вегетаріанцем і привчив до цього всю свою родину. Тож Ганді вирішує лікувати його самостійно, використовуючи піст і водні процедури. На щастя, все завершилося добре – і Ганді знову вирушає в Південну Африку, де з новою силою розгорілася боротьба індійський поселенців за свої права. Також тривають релігійні пошуки Ганді – зокрема, він зближується з теософами і відкриває для себе величну «Бгаґавад-Ґіту» (пам’ятаєте, у минулих виписках Ганді навіть поставив собі мету вивчити її напам’ять). Не припиняє автор і пошуків природних способів лікування – наприклад, вологою землею. Про все це (і багато іншого) читайте у самій книжці, я ж потішу вас лише невеликою часткою виписок з неї:
  • Такі слова, як «апариграха» (відмова від власності, некорисливість) і «самабхава» (врівноваженість), цілком заволоділи моєю увагою.
  • Той, хто бажає порятунку, має діяти подібно довіреній особі, яка, хоча і розпоряджається великим майном, не вважає жодної з його частин своєю власністю.
  • Мені відомий тільки один метод місіонерської діяльності - це особистий приклад і розмови з тими, хто шукає знання.
  • Навіть старанність реформатора не повинна виходити за певні межі.
  • Зобов'язання врівноваженої людини - діяти неупереджено в ім'я кінцевого результату.
  • У 999 випадках з тисячі можна вилікуватися за допомогою правильної дієти, лікування водою і землею й подібними домашніми засобами.
  • Той, хто звертається до лікаря з приводу кожного незначного нездужання і ковтає всілякі рослинні й мінеральні ліки, не тільки вкорочує собі життя, але й стає рабом свого тіла, замість того щоб бути його господарем, втрачає самоконтроль і перестає бути людиною (абсолютно згоден, сам намагаюся уникати лікарів усіма можливими способами - прим. моя).
  • Кожну справу треба розглядати принаймні з семи точок зору, кожна з яких, ймовірно, правильною сама собою, але не вірна в певний момент і за певних обставин (колись читав, що Біблія має сім змістовних рівнів розуміння кожного речення - прим. моя).
  • Багато книги пишуться тільки для продажу і заради імені та слави (і не тільки книжок, з розвитком цифрових технологій у подібних людей з'явилися нові можливості для самовираження і збагачення - прим. моя).
  • Читай книжки терпляче і добре засвой їх зміст, перш ніж керуватися ними у своїх вчинках.
  • Утримання в їжі, як щодо якості її, так і кількості, настільки ж важливе, як і стриманість у думках і словах для тих, хто шукає істину, хто живе в страху божому і готується постати перед господом.
  • Для тих, у кого слабке травлення і хто прикутий до ліжка, немає легшої і поживнішої їжі, ніж молоко (протягом усієї книжки Ганді повертається до цієї дилеми: молоко поживне, але ж має тваринне походження. Наприкінці книжки він навіть прохання до читачів залишає - знайти якийсь рослинний замінник молока - прим. моя).
  • Людина і її вчинок - речі різні (одне з основних правил православ'я - "слід ненавидіти гріх, а людину, яка його вчинила, треба любити" - прим. моя).
  • Всі ми діти одного творця, і божественні сили в нас безмежні.
  • Я цілком свідомо прагнув постійно дотримуватися таких основних чеснот, як ахімса (ненасильство), брахмачарія (цнотливість), апариграха (некорисливість).
  • З поступовим зникненням у мене статевого потягу сімейне життя ставала все більш мирним, приємним і щасливим (а дехто вважає, що саме статеве життя є основою сім'ї - прим. моя).
  • Оскільки віра моя непорушна – вважаю її рівноцінною досвіду.
  • Я дотримуюсь мудрого правила: одного разу розпочату справу не можна кинути, якщо тільки воно не виявиться морально шкідливою.
  • Віруючому слід бачити в інших того ж бога, якого він бачить в собі; він повинен уміти жити, толерантно ставлячись до людей.
  • Єдиною метою журналіста має бути служіння суспільству.
  • Якщо журналіста направляють зі сторони, це буває ще шкідливіше, ніж коли його не направляють зовсім.
  • Якщо серце людини чисте, вона завжди знайде потрібних їй людей і потрібні кошти.
  • Громадський діяч не повинен робити заяв, в яких він не зовсім впевнений.
  • Читаючи не дуже багато, я мав можливість добре перетравлювати прочитане.
  • Поет – це той, у кого є сила пробудити добро, приховане в людській грудях.
  • Якщо поставлена людиною мета - пошуки істини, то незалежно від того, здійснюються її плани чи ні, результат ніколи не розчаровує, а часто буває навіть кращим.
  • Бог завжди допомагає чесному експериментаторові.
  • Справжня краса полягає все-таки в чистоті серця.
  • Тварина не знає самообмежень. Людина є людиною тому, що здатна до самообмеження, і залишається людиною лише остільки, оскільки на практиці здійснює його.
  • Неможливо домогтися повного панування над думками, не поклавшись цілком на милість божу.
  • Людські пристрасті зазвичай супроводжує схильність до приємних смакових відчуттів.
  • Піст може стати настільки ж могутньою зброєю для потурання своїм бажанням, як і для обмеження їх (як тут не згадати традиційне на початку Великого посту запитання щодо дозволу вживати омарів, ананасів та соєвої ковбаси - прим. моя).
PS. Завершення читайте вже завтра.

Немає коментарів:

Дописати коментар