23 лют. 2014 р.

Я. Корчак. Як любити дитину (ч. 3)

Януш Корчак. Як любити дитину
Сьогодні викладаю третю частину моїх нотаток з книжки Януша Корчака "Как любить ребенка: Книга о воспитании" (у власному перекладі на українську мову). Частини між собою не пов'язані, тому ви можете читати їх у будь якій послідовності (див. частина 1 і частина 2). Ще раз хотів би підкреслити, що набагато краще було б вам самим прочитати цю (і не тільки цю) книжку славетного педагога. А мої записи мають лише надихнути вас до пошуку необхідної літератури і змусити хоч трохи змінити буденний погляд на проблему виховання дитини. Читайте, думайте, вирішуйте і втілюйте:
  • Оцінюється не людина, а дія.
  • Лікар не смішний, коли він лікує засудженого до смертної кари. Він виконує свій обов'язок. За все інше він не відповідає.
  • Опосередковано вихователь відповідає за майбутнє перед суспільством, але безпосередньо він відповідає за теперішнє перед вихованцем.
  • Дитина для вихователя – книга природи.
  • Вихователь зобов'язаний дати дитині можливість витратити енергію.
  • Вихователь повинен прагнути досягти найсприятливіших результатів з мінімальним порушенням прав людини.
  • Машини і тести скажуть, чи здатен, чи може; залишається трагічне – а чи захоче?
  • Здоровий інтелект має просто нечувану опірність моральній заразі.
  • Дитина не наслідує, а стає об'єктом наслідування.
  • Дитина вважає дорослих напівбогами, які все знають і все вміють, але видно, не хочуть допомогти йому.
  • В задусі приховування народжуються міазми зарази; явність, як світло, вбиває мікроби.
  • У роботі необхідний досвід дозувати й економити зусилля.
  • Неправильно: «Якщо б хотів, то вмів би й міг», правильно - «Якщо б умів і міг, то б хотів».
  • Хороший дружить з поганим: «А може, я його виправлю».
  • Швидше впадають в очі крикливі недоліки, переваги розкриваються поступово.
  • Менше передбачаєш - менше турбот і побоювань.
  • Дитина безпорадна перед своїм «я».
  • Найбільший ворог виховання – поспіх.
  • Дитина менше знає, менше випробувала, а отже, вона сильніше відчуває.
  • У школі діти повинні отримати відповіді на свої (!) питання.
  • Дорослі стомлюються не від того, що потрібно опускатися до понять дітей, а від того, що треба підніматися до їхніх почуттів.
  • Дитина немов весна: то сонце вигляне, то раптом гроза. А дорослі немов завжди в тумані.
  • Потрібно дати людині можливість побути сумною, інакше смуток перейде в злість.
  • Коли у людини натхнення, ніхто не має права втручатися.
  • Якщо занадто багато поправляти, можна все зіпсувати.
  • Якщо людині до чого-небудь немає справи, він може і почекати.
  • Потрібно встановлювати термін, в «ніколи» не віриться.
  • Боротися потрібно з часом, вичавити його до останньої краплини.
  • Хто сам не грає, нічого не розуміє.
  • Діти завжди готові обміняти річ дорожчу на бажанішу.
  • Якщо дитина бачить, що дорослий сердиться, вона шукає вину в собі.
  • Не можна докоряти послугами.
  • У дорослій людині багато дитячого, у дітях багато дорослого.
  • Це гірше крадіжки - вимагати, щоб тобі віддали те, чого ніхто в тебе не брав.
  • Дорослі вважають, що дитячі турботи та негаразди - лише довісок до їх справжніх турбот.
  • Сміх виліковує надійніше найдорожчих ліків і виховує краще найрозумнішого педагога.
  • Коли дорослій людині сумно, вона знає, що горе мине і знову буде весело. Коли плаче дитина, їй здається, що вона тепер вже завжди буде плакати і ніколи не утішиться.
  • Заслужене покарання іноді краще несправедливого виправдання.
  • Краще користуватися повагою серед рівних, ніж задиратися занадто високо і терпіти глузування.
  • Развідай місцевість, вияви перешкоди, лише потім – атакуй.
  • Відданість батька - дітям, вченого - науці, письменника - літературі.
  • Можна зберегти вірність перед обличчям смерті, але набагато важливіше - перед лицем життя.
  • У конфліктах із совістю і виробляється моральна стійкість.
  • Люблячий може вимагати, а нелюблячий і по голівці не повинен гладити.
  • Немає нічого принизливішого, ніж заробляти на хліб з огидою.
  • Людина існує для того, щоб діяти і любити.
  • Каральна педагогіка: «вимагай, а якщо не виконає, то покарай».
  • Ж.Ж. Руссо «Еміль, або Про виховання»: все виходить хорошим з рук творця речей, все вироджується в руках людини.
  • Хитрість, ця мавпяча подоба мудрості, неймовірно далека від останньої і так само потворна, як потворна сама мавпа (Джон Локк).
PS.

Треба буде почитати Ж.Ж. Руссо «Еміль, або Про виховання» та Яна Давида «Про моральну заразу».

Немає коментарів:

Дописати коментар