16 лют. 2014 р.

Я. Корчак. Як любити дитину (ч. 2)

Як і обіцяв минулої неділі, продовжую публікацію своїх нотаток з книжки Януша Корчака "Как любить ребенка: Книга о воспитании" (у власному перекладі на українську мову). Матеріалів вистачить ще на одну публікацію, тому не забудьте завітати наступної неділі. А сьогодні поділюся оцим:

  • Від дитини можна вимагати доброти, але не самопожертви.
  • Найгірше – це вимушені вчинки.
  • Несправедливість дратує.
  • Краще зовсім не втручатися, ніж судити, не розібравшись у причині сварки.
  • Краще один час війни, ніж постійна злість і тиха, все зростаюча неприязнь.
  • Тільки коли людина добре ознайомиться зі своїм житлом, вона починає цікавитися тим, що далеко і по-іншому.
  • Краще вчасно відсунути чорнило від хлопців, ніж сердиться, що пролили.
  • Не побачиш – не подумаєш.
  • Школяр хоче залишатися учнем: в школі все для нього, йому віддає весь свій час вчитель, школа впорядковує день.
  • Якщо потрібно зробити швидко, ніколи розмірковувати, що приємно, а що – ні.
  • Дурень той, хто хоче, щоб все завжди було легко.
  • Кожен працює по-своєму і по-своєму відпочиває.
  • Людина любить зусилля.
  • Людина нудьгує по руху.
  • Не треба соромиться гратися. Дитячих ігор немає.
  • Треба вміти не тільки заробляти, але і витрачати.
  • Порядні бідні і порядні багаті цураються один одного: бідний боїться здатися прохачем милостині, а багатий побоюється, що бідний буде сердиться на нього за багатство.
  • Тільки ледача людина, яка не любить думати, говорить про людей: «Усі вони такі».
  • У кого немає сильної волі – той раб.
  • Почуття, якщо не вміти поводитися з ними, слабшають.
  • Якщо дітей занадто залякувати, вони перестануть вірити, якщо занадто обмежувати – втратять терпіння.
  • Іноді людина робить дурниці, тому що захворіла, а кажуть, що захворіла, тому що робить дурниці.
  • Є діти, які страждають від відсутності турботи, але є й такі, кому надмірна турбота приносить шкоду, стомлює і сердить.
  • Деяким дітям подобається, щоб було важко, легке їм надокучає.
  • Бувають учні не дуже розумні, але пристосовані саме для шкільного навчання.
  • Якщо не можеш зробити багато – зроби менше, тільки добре і з ясною душею.
  • Треба багато разів помилитися, щоб не дуже вірити тому, що говорять інші, і самому знати, що тобі подобається.
  • Багато хто не знає, як важко жартувати.
  • Жарт гарний тоді, коли всі сміються і нікому не прикро.
  • Не завжди всі зобов'язані тебе лиш кохати.
  • Треба вміти і розумно відмовити.
  • Дитина не знає чітко своїх недоліків, і, отже, не знає, в чому їй треба виправлятися.
  • Правила виправлення характеру: 
1. Якщо важко, виправляйся не відразу, а поступово. 
2. Вибирай для початку лише один, найлегший недолік і насамперед долай його. 
3. Не втрачай духу, якщо довго немає поліпшення або навіть є погіршення. 
4. Став собі умови, але не занадто легкі і такі, щоб ти міг виграти. 
5. Не дуже радій, якщо відразу відучишся; позбавлятися набутих недоліків легко, а вроджених важко.
  • Роблячи те, що ти не любиш, і не роблячи того, до чого ти звик, ти гартуєш волю.
  • Дівчата намагаються здаватися кращими, ніж вони є, а хлопчики – гіршими.
  • Діти найбільше сердяться і найсильніше мстять, коли зачіпають їх сором'язливість.
  • Хто не любить думати, того розмаїття, яке змушує працювати думку, дратує.
  • Дорослим здається, що у дітей тільки майбутнє, а минулого немає.
  • Велика різниця між мрією і програмою.
  • Будь м'який з іншими й суворий до себе.
  • Я не соромлюся ні свого віку, ні своїх думок, ні своїх почуттів. Я змушу поважати себе і ту мету, яку поставив собі.
  • Завдяки теорії – знаю, а завдяки практиці – відчуваю.
  • Відрікаюся багато разів від теорії, а від себе – рідко.
  • Кожна невдача – стимул для роботи думки.
  • У вихователя повинна бути не злість, а печаль. Сум, а не гнів.
  • Треба вірити, що дитина не може бути брудною, а лише забрудненою.
PS. Завершення читайте наступної неділі.

Немає коментарів:

Дописати коментар