15 квіт. 2015 р.

Віруючі і прихожани

Великодні страви
Поступово стихають Великодні святкування, все рідше чути радісне “Христос воскрес!» - час і мені повертатися у робочий ритм. Сьогодні хочу запропонувати вашій увазі статтю, актуальність якої підтверджується кожного Світлого понеділка. Якщо ви бували у цей день у храмі – могли помітити разючу невідповідність у кількості вірян з попереднім (недільним) днем. Ще вчора люди не лінувалися встати опівночі чи до світання, прийти (іноді досить здалеку) до церкви. Сьогодні ж – у храмі одиниці. Чому так? Мусимо з жалем визнати, що більшість приходила не прославити воскреслого Христа, а посвятити «паску, крашанку й ковбаску». Про це – наша сьогоднішня стаття.

 Віруючі і прихожани.

Останнім часом ЗМІ почали приділяти більше уваги релігійному життю. І це, безумовно, корисна і потрібна тема. Але наскільки життя кожного з українців є насправді релігійним? Релігія буквально означає “відновлення зв’язку”. Для людей, які пережили наступ радянського атеїзму, це мало б бути відновлення зв’язку з Богом. На перший погляд, так і сталося – щороку збільшується кількість людей у храмах, вже традиційними для нашого життя стали хрестини, вінчання та інші обряди. Але дуже часто ця “воцерковленість” лише зовнішня – люди стають прихожанами, не ставши справді віруючими.

Як свідчить статистика, населення більшості країн за цим показником можна поділити на три групи. Близько 80 % становлять люди, які ставляться до віри лише як до традиції предків і найчастіше бувають у храмі лише на великі свята (про таких говорять: як не зайде у церкву, а там усе паску святять). Завітайте до храму на Великдень чи Водохреща, і здається, що Україна – виключно православна країна. Але вже за 2-3 тижні, зайшовши у той самий храм, побачите зовсім іншу картину. Навіть у неділю (яка є щотижневим згадуванням Воскресіння Христового) людей зовсім небагато, не кажучи вже про вечірню суботи. Оці вірні у більшості своїй і є справді віруючими (близько 10 % населення). На жаль, це переважно люди літнього віку, що спромоглися зберегти у своїй душі іскру Божої любові. До третьої групи (інші 10 %) належать атеїсти (невіруючі), які принципово не ходять до храму, а також люди, які за своїми переконаннями не потребують спільної храмової молитви (та й молитви взагалі). Це ті, хто вірить у теорію еволюції радянського зразка (насправді Дарвін був віруючою людиною), Абсолютний Розум, Небесний Інтелект, Долю, деїсти (“Бог створив світ, але більше не втручається, тому молитися марно”), а також представники деяких з сучасних “вір”. Вони досить стійкі у своїх переконаннях, нав’язуючи їх своїм дітям (найчастіше наказово). Останні, відчуваючи природне прагнення до Бога, на жаль, найчастіше йдуть не до храму, а шукають його в різноманітних сектах, медитаціях, мантрах, наркотичних мареннях чи інших небезпечних захопленнях.
Як бачимо, більшість – за “зовнішньо віруючими”. Вони йдуть до храму, щоб освятити “паску, яйце і ковбаску”, хоча не відмовляли собі у цьому протягом усього Великого посту. Вони набирають освяченої води, думаючи, що вона “очищена” зануренням срібного хреста чи “заряджена” енергією космосу. Вони діють за прислів’ям “як тривога – то до Бога”, і сприймають храм як “магазин благодаті”: захворів чи поганий сон побачив – піду поставлю свічечку (відкуплюся від кари Божої). Дитя безперестанку плаче – сходжу за водичкою освяченою (не тому, що вірю, а тому, що знайома порадила від “злого ока”). Не допомогло – сходжу в інший храм (може, там більше благодаті чи ікони більш “намолені"), а ні – то й в усіх одночасно по свічечці поставлю. Останнім часом у храмах з’являється багато тих, які сюди приходять за наказами різних ворожок, екстрасенсів і “цілителів”. І свічку купують не для того, щоб перед іконою поставити, а щоб ворожка у воду накапала суперницю видивитися, і олію – не для лампадки, а щоб дитину обмити від усякого наврочення. Доходить до того, що приходять у храм, аби просити у Бога покарати кривдника чи сварливу сусідку, залишаючи Божу любов лише для себе, а на інших закликаючи помсту. Звичайно, це крайній випадок, і таких людей небагато. Більшість прагне у храм за потребою душі та серця. Але потрапляє туди рідко: взимку – холодно і темно, весною і восени – дощить, влітку – спекотно, душно і на городі роботи багато.

Та й серед парафіян, що вважають себе воцерковленими людьми, чи багато справді віруючих? Тих, хто несе благодать храму додому, а не домашні клопоти – до храму. Хто приходить не побачитися і попліткувати зі знайомими, чи тому, що храм гарний або священик душевно проповідує, чи “сусідка ходить – і я ходжу”. Для кого храм став зразком для сім’ї – домашньої церкви. Жінко, ти осудливо дивишся на тих, хто розмовляє під час богослужіння, але можеш годинами розмовляти по телефону, “перемиваючи кісточки” знайомим. Ти вклоняєшся священикові, але навіть у малому не хочеш поступитися чоловікові. Ти вдягаєш у храм найкраще вбрання, а вдома доношуєш те, у чому соромно вийти на люди. Чоловіче, ти вважаєш непристойним лаятися і курити у храмі, то чому ж робиш це вдома. Ти забув, коли востаннє причащався, але щодня прикладаєшся до чарки. Ти постійно нагадуєш дружині, що голова сім’ї – чоловік, як голова Церкви – Христос (До ефесян, 5: 22-23), але забуваєш, що Спаситель заповів чоловікам любити дружин, як він любить Церкву (До ефесян, 5: 25).

Перенесімо хоча б деякі ознаки храму в сім’ю, і вона обов’язково зміниться на краще. А масовість таких змін викличе і зміни у суспільстві в цілому. І люди не смітитимуть на вулицях, як не смітять на церковному подвір’ї. І ставатимуть добрішими, бо мир і спокій, отримані у Божому храмі, будуть з ними. І вже не злістю, негативом чи ненавистю ділитимуться люди, зустрічаючись, а позитивними емоціями, вірою, надією і любов’ю. Чи можливе таке ідеальне суспільство, місто, сім’я? Можливі, варто лише повірити. Не на показ, не для людей, а для себе. Спробувати стати кращим, стати добрішим. Незважаючи на тиск і темп сучасного життя. А знеможетеся – ідіть до храму і просіть допомоги у Бога, який “дає всім щедро і без докорів” (Якова 1:5).
Написано для сайту Апологет

4 коментарі:

  1. Так, велика різниця між кількістю прихожан у Пасху і Світлий Понеділок. Тому з особливою увагою повинні складатись привітання чи проповіді на святковій Службі Божій. Бо наступного разу люди прийдуть аж на Різдво :(

    ВідповістиВидалити
  2. На жаль, саме на Великдень священик наскільки змучений, що, можливо, не все у богослужінні виходить так ідеально, як того від нього очікують прихожани. Вони не враховують, що він з вечірньої служби ще не присідав, тому й починаються розмови про "недосвідченість" чи "низьку духовність". А щодо Різдва - не забувай про Трійцю: це свято наш народ теж полюбляє, бо ж "зілля святять".

    ВідповістиВидалити
  3. Згідний. Тільки мав на увазі в першу чергу проповідь, яку пишуть керівники Церков, що читають на великі свята.

    ВідповістиВидалити
  4. Не знаю, що якої конфесії належиш ти, але Пасхальне послання патріарха Філарета, крім власне привітання зі святом, завжди містить актуальну складову. От і цього року згадувалися і біженці, й неоголошена війна на Донбасі і навіть корупція.

    ВідповістиВидалити