8 квіт. 2015 р.

Про обороноздатність душі

Голгофа
Ще раз вітаю вас з учорашнім святом Благовіщення. Сподіваюся, кожен з вас минулого дня отримав гарну звістку. Навіть не «сподіваюся», а впевнений. Проаналізуйте учорашній день – і ви обов’язково знайдете у ньому якусь гарну новину чи подію (не шукайте лише глобальних подій, що мали б кардинально змінити усе ваше життя, пригляньтеся до невеличких, але важливих для вас звісток). У мене ж для вас звістка не дуже втішна. З досвіду минулих років знаю (а нещодавно ще й у газеті вичитав), що у ці, останні перед Великоднем, дні лукавий особливо намагається занапастити людину. Аби таким чином ніби ще раз підкреслити, що Христова жертва була марною і ми (тобто люди) цього ніскільки не варті. Тож не варто розслаблюватися в очікуванні близького Свята. Навпаки, потрібна особлива уважність і самоконтроль. У цьому, звичайно ж, допоможуть піст (побожні люди намагаються сьогодні та у п’ятницю взагалі не вживати їжі) та молитви. Сьогодні хочу поділитися з вами двома молитвами, які вже не раз допомагали мені налаштовуватися на відповідний лад і зберігати християнську свідомість у щоденній круговерті. Одна з них – відома молитва Єфрема Сиріна, яка щоденно читається у дні Великого посту. Я трохи удосконалив її переклад, аби надати певної ритмічності, зручної для запам’ятовування. З цією ж метою розіб’ю її на окремі рядки:

«Господь і Владико життя мого,
Духа ліні і зневіри,
Владолюбства і пустомовства –
Не дай мені.
Духа ж доброчесності, смирення,
Терпіння й любові –
Даруй мені, рабу Твоєму.
Так, Царю Боже,
Даруй мені бачити провини мої,
І не осуджувати брата мого,
Бо Ти благословен єси на віки віків. Амінь.»
Ще одна дуже корисна і «помічна» молитва – це молитва Оптинських старців. Зазвичай її промовляють вранці, однак ніхто не забороняє вам використовувати її частини у різних життєвих ситуаціях протягом усього дня:
«Господи, дай мені з душевним спокоєм зустріти все, що принесе мені цей день.
Господи, дай мені цілковито віддатися волі Твоїй святій.
Господи, в усяку годину цього дня в усьому настанови і підтримай мене.
Господи, які б звістки я не одержав протягом цього дня, навчи прийняти їх зі спокійної душею і твердим переконанням, що на все свята воля Твоя.
Господи, у всіх словах моїх і помислах керуй моїми думками й почуттями.
Господи, у всіх непередбачених випадках не дай мені забути, що все послано Тобою.
Господи, навчи мене правильно, просто й розумно поводитися з усіма домашніми моїми і з тими, хто оточує мене, старшими, рівними і молодшими, нікого не засмутити, але всім сприяти до блага.
Господи, дай мені силу знести утому прийдешнього дня і всіх подій сьогодення.
Господи, керуй моєю волею і навчи мене молитися, сподіватися, вірити, любити, терпіти і прощати. Амінь».

Якщо вивчите ці молитви напам’ять – чудово, якщо ні – теж не біда: я в деяких офісах бачив їх надрукованими на стіні за спиною у клієнтів (аби менеджер, якщо вже його «дістануть», міг підняти очі, прочитати і заспокоїтися).

І ще одне. Кажуть, одне з найдивовижніших умінь Господа – змінювати усі намагання лукавого, аби людина замість додаткового гріха отримала додаткову користь для вічного життя. Ми теж можемо спробувати зробити щось подібне. Адже диявол намагатиметься у ці дні «бити» у ваші найслабші місця, і якщо ви запримітите їх – будете знати, над чим варто буде попрацювати в майбутньому: якщо «нізвідки» виростатимуть сварки – звернімося до терпеливості й лагідності, якщо дружина чи дочка вивели з себе марнотратністю – пригляньтеся до гріха сріблолюбства, якщо дуже вже хочеться посмакувати чогось не зовсім корисного – можливо, слід звернути увагу на зажерливість. Відмічайте (а ще краще - записуйте) усі такі «напади» - і до Великодня матимете план своєї духовної оборони з усіма слабкими місцями та огріхами. А по святах, з Божою допомогою – чом би й не зайнятися укріпленням обороноздатності власної душі. Отож, як казали древні, «чувайте!».

Немає коментарів:

Дописати коментар