4 лип. 2015 р.

Марк Туллій Ціцерон. Вибрані твори (ч. 6)

Ціцерон. Вибрані твори.
У сьогоднішній публікації ми розглянемо останню судову справу Ціцерона з представлених у книжці його вибраних творів (Марк Туллий Цицерон. Избранные сочинения. – М.: Художественная литература, 1975. – 456 с.). Як я вже зазначав минулого разу – справа захисту Тіта Аннія Мілона досить неоднозначна (і єдина з представлених у книжці, яку Ціцерон програв). Якщо у минулих справах (див. ч. 1, ч. 2, ч. 3, ч. 4, ч. 5) ще можна було досить чітко розрізнити, хто винен, а хто невинний, кого слід захищати усіма силами свого таланту, а кого з не меншим натхненням слід звинувачувати, то у цій справі повна моральна й етична плутанина.

Мало того, що Ціцерон взявся захищати відвертого (хоча, можливо, й випадкового, як це хотів представити Ціцерон) вбивцю, так ще й непостійний натовп, що завжди був налаштований прихильно, цього разу буквально «затюкав» Ціцерона, і він виступив значно гірше своїх можливостей. Можливо, спрацювала підсвідомість: і звинувачуваний, і постраждалий були людьми невисокої громадської та політичної честі, обоє не гребували найгіршими засобами, аби потрапити у владні кола і закріпитися там, й лише випадок розвів їх по різні сторони владних бар’єрів. Впевнений, аби воля Ціцерона, він би зміг звинуватити і того, й іншого. Але історія не знає умовного способу, тож не будемо гадати «а що було б» - краще перейдемо відразу до виписок:
  • Там, де вся сила у зброї – для промов не місце.
  • Коли говорить зброя, закони мовчать (вираз теж став крилатим, про латинський оригінал та транскрипцію писав у цій публікаціїприм. моя).
  • У вільній державі будь-яке насильство над громадянином є загрозою для суспільства.
  • Не результат справи, а задум карається законом.
  • Злочин не було доведено до кінця — від цього менше горе, але не менше покарання.
  • Друзів не може бути багато.
  • Відоме Кассієве слово: «кому на користь?» (одне з ключових положень розслідування будь-яких справ, що походить з часів відомого давньоримського юриста Гая Кассія – прим. моя)
  • Чесного чоловіка ніщо не звабить на злодійство, а безчесного — навіть і найменша вигода.
  • Якщо було законно мене повертати, чи не беззаконно було мене виганяти (Мілон був одним з ініціаторів повернення Ціцерона з вигнання, куди того запроторив у тому числі й Клодій, вбивство якого Мілоном і стало приводом для цього судового засідання – прим. моя)?
  • Такі непостійні, такі хиткі, такі крихкі й ненадійні доброзичливість і прихильність громадян, у яких не тільки погані справи наші збуджують гнів, але часом і праведні — невдоволення.
  • Його приваблювало лише від природи грішне, а за законом заборонене.
  • Обставини самі за себе говорять, і немає нічого доказовішого.
  • Не завжди вбиває розбійник подорожнього — іноді і подорожній розбійника (Міллон і Клодій зі своїм супроводом зустрілися на лісовій стежині – прим. моя).
  • Велика, судді, сила совісті, велика і в добрих і у поганих: хто невинний, тому ніщо не страшно, а хто винен, тому всюди ввижається розплата.
  • Як нещасні часом громадяни, що відважно служили республіці (це стосується обвинувачуваного, але думаю, що біль цей торкався й самого Ціцеронового серця – прим. моя)
  • Як легко люди не тільки забувають славне, але і підозрюють злочинне!
  • Турбота про вітчизну не може бути надмірною.
  • Яке мінливе й непостійне життя, яке неміцне і минуще щастя, яка ненадійна дружба, як майстерно люди прикидаються друзями до часу і як в страху розбігаються вони в годину небезпеки.
  • Що може бути невдячнішим, ніж коли народ радіє, а страждає лише винуватець святкування (Ціцерон не може відкинути факту вбивства, але намагається повернути справу так, ніби Клодій його безумовно заслуговував і це стало справнім благом для народу – прим. моя)?
  • Тільки той — справжній чоловік, кого ні ворожнеча, ні кара, ні смерть не відверне від захисту вітчизни!
  • Якщо буде вітчизна йому вдячною — він радітиме, якщо ні — він і в нещасті втішений буде чистою своєю совістю.
  • Ми швидше жаліємо тих, хто жалості нашої не шукає, ніж тих, хто її домагається (за собою таке не раз помічав – прим. моя).
  • Хто істинно мудрий і відважний, той в житті шукає подвигу, а не нагороди за подвиг.
  • Немає гіднішого для чоловіка, ніж визволити вітчизну від небезпеки.
  • Смерть для нього — природний кінець життя, а не покарання (на цій філософській ноті ми поступово переходимо від судових до філософських праць Ціцерона, виписки з яких почнемо розглядати вже з наступної публікаціїприм. моя).

Немає коментарів:

Дописати коментар