6 жовт. 2013 р.

Сенека. Моральні листи до Луцилія (ч. 6).

Сенека. Моральні листи до Луцилія
З великим жалем мушу констатувати, що наше заочне навчання у одного з найвеличніших філософів древності добігає кінця. Сьогодні публікую останню частину нотаток з твору Луція Аннея Сенеки “Моральні листи до Луцилія” (Львів: Апріорі, 2011. – 324 с.). Усього вийшло понад 200 цитат, наповнених древньою мудрістю і вічною цінністю. Нагадую, що читати ці нотатки можна у будь-якій послідовності (частина 1, частина 2, частина 3, частина 4, частина 5). У післямову виніс кілька своїх думок, навіяних цією книжкою (і вам раджу, читаючи її, тримати поблизу записничок, бо гарна думка не лише розвиває розум, але й породжує інші гарні думки). Також там розмістив літературу, на яку посилається сам Сенека та автор передмови до книжки. Можете випередити мене і прочитати вказані там книжки – я буду тільки радий. Та годі розмов, Сенека чекає:
  • Як треба діяти, мусимо вчитися у того, хто діє.
  • Усе, що тебе записує в господарі, – у тебе, але не твоє.
  • Випадок може відібрати будь-що, але при нас залишається корись, яку приносило втрачене; ми ж і її занапащаємо несправедливістю наших нарікань.
  • Хто заохочує до наслідування, але відбирає надію на успіх, той відстрашує нас.
  • Щодня розраховуймося з життям, аби нічого не бути йому винним.
  • Найзалежнішим від майбутнього є той, хто не користається з теперішнього.
  • Слава – це сукупність міркувань багатьох людей, а визнання – лише доброчесних.
  • Головне, щоб душа належала собі, а вона, тільки б захотіла, знайде затишок навіть серед рою всіляких справ.
  • Якщо хочеш позбутися того, що тебе гнітить, то не поможе побувати десь в іншому місці – треба самому бути іншим.
  • Хто спиною повернувся до небезпеки, того вона досягає найлегше.
  • Вивчати досліджене, досліджувати – ще не вивчене.
  • Не тому вагаємося, що важко, – важко тому, що вагаємося.
  • Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони встановлені для всіх.
  • Терпеливістю полегшується те, чого неможливо виправити.
  • Потурати насолоді – значить відкрити джерело всіх зол.
  • Наша глупота (на відміну від дитячої) коштує нам набагато дорожче.
  • Навчись переносити скорботу, не засмучуючись самому, а щастя – не засмучуючи інших.
  • У богів проси життя і здоров’я.
  • Нашій душі звичніше розважати себе, ніж лікувати; філософію – лікувальний засіб – вона перетворює на забавку.
  • Не вважаємо благом те, що може бути використане кимсь як зло.
  • Усе, бездоганно сказане, – спільне надбання.
  • Кожен втішається славою, що виходить поза межі справді заслуженої.
  • Уміти обдаровувати і не вміти берегти – різні речі.
  • Втому тіла полегшує бадьорість духу.
  • Смерть видзьобує нас, а не поглинає.
  • Всьому справжньому притаманна тривалість, оманливе – короткочасне.
  • Найпевнішим доказом хворої душі вважай її хитання – коли вона кидається від удаваної чесноти до справжнього захоплення пороками.
  • Хто зайнятий ділом, для того день аж ніяк не може бути занадто довгим.
  • Діяльність – це і зміст життя, і його обов’язок.
  • Усі пороки виступають проти природи.
  • Ніщо не буває важким, якщо легко його сприймаєш; ніщо не варте обурення, хіба що сам себе під’юдиш до обурення.
  • Ніхто не може мати всього, чого лиш захоче, зате кожен може не захотіти того, чого не має.
  • Труднощі сприймай не лише спокійно, а й лагідно.
  • Якщо й не вистачає нам чогось – то насправді не нам, а нашим звичкам.
  • Варто пороку стати загальним – одразу ж займає місце чесноти.
  • Смерть – це закон, а не кара.
PS. Згадувана у книжці література: 
«Філософія права» Гегеля, «Дух законів» Монтеск’є, «Про причини багатства», «До самого себе» Марка Аврелія, «Сповідь» Августина Блаженного, «Самомучитель» Теренція, твори Катона, Горація і Ціцерона.
PPS. Мої думки:
  • Воля потребує ідей, безідейні розмови пригнічують волю.
  • Мандрувати слід, роздаючи, а не збираючи.
  • Опираймося на те, що в нас, а не на те, що у нас.
  • Хворі їдять так, як мали б їсти, коли були здорові.
Цікаво:
  • Хворим радили гучніше читати, щоб сильнішим ставало дихання.
  • Для римлян слово novus означало не лише «новий», але й «лихий», «поганий».
  • Сенека був давнім прихильником холодний купелей («Я завзятий прихильник холодних купелей»).
Цитати інших авторів:
  • Максим Рильський: «Спокійний розум серце ніжно гріє, Згасивши темні пристрасті і зло».
  • Ціцерон («Тускуланські бесіди»): «Жити – значить мислити» (порівняйте з відомим висловом Декарта Cogito, ergo sum: "Я мислю, отже - я існую").

Немає коментарів:

Дописати коментар