23 вер. 2015 р.

Марк Туллій Ціцерон. Вибрані твори (ч. 15)

Ціцерон. Вибрані твори
Сьогодні завершуємо розпочатий минулого разу розгляд діалогу «Про самодостатню доброчесність», що входить до «Тускуланських бесід» Ціцерона (Марк Туллий Цицерон. Избранные сочинения. – М.: Художественная литература, 1975. – 456 с.). Крім цікавих і влучних думок, які я повиписував, цей діалог вартий прочитання ще й з причини наявності багатьох цікавих історій. Зокрема, Ціцерон розповідає про тирана Діонісія, що правив Сіракузами 38 років, щороку через власну підозрілість маючи від цієї влади більше клопотів, ніж задоволення і про його придворного Дамокла, який своїми лестощами подав Діонісію ідею унаочнення небезпеки влади: Діонісій поступився Дамоклу власним золотим ложем, але підвісив на кінському волосі над головою Дамокла меч (звідси й відомий вислів «Дамоклів меч»). Також у цьому діалозі Ціцерон згадує, як він відшукав забуту співвітчизниками могилу Архімеда. Згадується і Сократ зі своєю зневагою до матеріальних розкошів, і Діоген, що попросив Олександра Македонського не заступати йому сонця і багато інших відомих філософів. Тож варто прочитати цей діалог навіть просто як цікавий художній твір. Певен, що знайдете там значно більше цікавих думок, ніж зібрав я у сьогоднішні виписки:
  • Мудрець завжди вільний від усякого хвилювання душі, іменованого нами пристрастю, завжди в душі його панує умиротворений спокій.
  • Якщо ми визнали, що порок достатня сила, аби зробити життя нещасним, то треба вважати, що і чеснота достатня сила, щоб зробити життя блаженним.
  • Знамениті ваги Критолая, який поміщав на одну чашу всі душевні блага, а на іншу — всі тілесні і зовнішні, і стверджував, що чашу з душевними благами не переважить і цілий світ своїми морями і землями.
  • Як дурість, домігшись того, чого бажала, домагається ще і ще, так мудрість, завжди задоволена тим, що у неї, ніколи не знає невдоволення собою.
  • Краще терпіти, ніж творити несправедливість.
  • Душі безсилих розриваються протилежними пристрастями: йдучи за одною, йдеш проти іншої.
  • Що в людині краще тверезого і допитливого розуму?
  • Ледачий розум несприйнятливий до чесноти.
  • Потрійний плід душі: одна частина — у пізнанні та поясненні природи речей; інша — в розрізненні належного і неналежного і в розумінні сенсу життя; третя — в розумінні, що з чим відповідне, що чому протилежне, тобто в оволодінні всією витонченістю роздумів і вірністю суджень (мається на увазі класичний поділ знань на фізику, етику і діалектику – прим. моя).
  • Славний заповіт – слова дельфійського бога, щоб усякий дух пізнав сам себе і свій зв'язок з божественним духом, і це буде джерелом нескінченної душевної радості.
  • Ми самі себе псуємо пообідньою тінню, насолодами, ледарством, лінню, а розніжившись, вдаємося до забобонів і поганих звичаїв.
  • Мудрець нездатний зробити що-небудь проти волі своєї, чого потім довелося б соромитися йому, — він завжди і все буде робити прекрасно, твердо, велично і гідно, нічого не буде чекати від майбутнього з упевненістю, ніякому випадку не буде дивуватися як новому і несподіваному, все буде судити власним судом, за власним розсудом.
  • Сократ, побачивши одного разу пишну ходу з безліччю золота і срібла, вигукнув: «Як багато є на світі речей, які мені не потрібні!»
  • Епікур ділить бажання на три роди — можливо, не дуже вдало, але зручно: по-перше, природні і необхідні; по-друге, природні, але не необхідні; по-третє, ні ті, ні інші. Необхідні бажання задовольняються найлегше: адже багатства природи у нас під руками. Бажання другого роду неважкі для досягнення, але неважко обійтися і без них. Нарешті, бажання третього роду, порожні, чужі і природі й необхідності, слід зовсім викорінювати.
  • Краща всьому приправа — бажання.
  • Цілі держави жили розумною ощадливістю.
  • Справжня насолода не у великій кількості, а в малості — в тому, щоб їсти зі смаком, а не з пересичення.
  • Чим більше на бенкеті їжі і пиття, тим менше місця розуму.
  • Сама природа повсякденно показує, які малі, які мізерні, які прості людські потреби.
  • Стережися, щоб успіх перед натовпом і породжена ним слава не принесли тобі більше клопоту, ніж радощів (здається, наші політики цих клопотів не бояться – прим. моя).
  • Говорити перед іншими він розумний, а розмовляти сам з собою — не дуже.
  • Не можна гнатися за славою як такою і не слід боятися невідомості.
  • Хіба народ не завжди такий, хіба не всяку видатну чесноту він ненавидить? (може, тому й здрібніли наші політики, що намагаються діяти переважно «Ad captandum vulgus» - прим. моя)
  • Наскільки легше жити, не маючи спільних справ з народом! (це й не дивно, адже у людині високо цінується постійність поглядів і переконань, а ми пам’ятаємо, що «Nihil est incertius vulgo» - прим. моя)
  • Сократа одного разу запитали, якого він житель міста. «Житель світу», — відповів Сократ (звідси й відомий термін «космополіт» - прим. моя).
  • Що це за вітчизна, яка виганяє людей гідних і мудрих? (ми пам’ятаємо, що Ціцерон кілька разів був змушений відправлятися у вигнання – прим. моя)
  • Для людини вченої й освіченої жити — значить мислити; а коли мудра людина мислить, очі їй не настільки вже й необхідні для дослідження (перша частина вислову стала відомою завдяки значно пізнішому девізу Декарта «Cogito, ergo sum» - прим. моя).
  • У читанні завжди більше задоволення, ніж у слуханні.

  • Хто вміє розмовляти сам з собою, для того не потрібні співрозмовники.
  • Грецька застільна приказка: «Або пий, або йди» (ми вже якось згадували застільні латинські вислови, ця ж приказка вимагає або разом з іншими розділити насолоду випивки, або піти геть, щоб не постраждати тверезому у буйстві п'яних – прим. моя).
PS. За тиждень поговоримо на тему старості, яку Ціцерон розглядає у своєму творі "Катон Старший, або про старість". До чого тут Катон? Дізнаєтеся, коли прочитаєте наступну публікацію.

Немає коментарів:

Дописати коментар