8 вер. 2013 р.

Сенека. Моральні листи до Луцилія (ч. 2)

Сенека. Моральні листи до Луцилія
Як і обіцяв минулої неділі, продовжую публікацію своїх нотаток з всесвітньо відомої книжки "Моральні листи до Луцилія" давньоримського філософа, поета, оратора і державного діяча Луція Аннея Сенеки (Львів: Апріорі, 2011. – 324 с.). Аби не відволікати вас своїми недолугими міркуваннями, відразу надаю слово автору:
  • Слід поводитися не так, начебто живемо заради тіла, а так, начеб не можемо жити без нього.
  • Нелегка справа зробити оточуючих людей друзями; достатньо, щоб вони не були ворогами.
  • Уникай небезпечних людей непомітно: тікати від чогось – значить його засуджувати.
  • Уникай трьох речей: ненависті, заздрості, зневаги.
  • Розумний бере до уваги задум, а не наслідок.
  • Важче дотримуватися гарних намірів, ніж просто ставити їх перед собою.
  • Природа потребує незначного, людська думка – незмірного.
  • Природні бажання мають свої межі, хибне не має меж.
  • Мудрість – мовби заступниця багатства: дає тобі все те, що водночас робить непотрібним.
  • Зло не в речах, що довкола нас, а в самій людині.
  • Хворому болить незалежно від того, на золотому ліжку він чи на дерев’яному, так і хвора душа має вади як у багатстві, так і у вбогості.
  • Філософія вчить не промовляти, а діяти.
  • Мудрець не йде постійно одним і тим самим кроком, але однією і тією ж дорогою.
  • Люди ж назагал знають, чого вони бажають, хіба що саме в ту хвилину, коли бажають: ніхто не визначив для себе наперед, чого він має бажати, а що – відкидати.
  • Підвалина і вершина мудрості – не втішатися пустим.
  • Передусім потрібно встановити, чого ми хочемо, а тоді вже твердо цього триматися.
  • Смерті саме тому не слід боятися, що завдяки їй ми взагалі нічого не повинні боятися.
  • Сподіваючись на справедливість, готуй себе до кривди.
  • Якщо можу терпіти біль – він легкий, якщо не можу – короткочасний.
  • Ганебно, коли ми одне говоримо, інше – думаємо, та наскільки ганебніше, коли ми одне пишемо, інше – думаємо.
  • Безглуздо пориватися до смерті, якщо саме спосіб життя спонукає тебе шукати смерті.
  • Безглуздо прагнути смерті, якщо саме страх смерті отруює тобі життя.
  • Хоробрий, розумний муж повинен не тікати з життя, а відходити з нього.
  • Душу треба міняти, а не небо (шукаючи полегшення у мандрівках).
  • Менше кораблеві грозить своєю вагою непорушний вантаж, а нагромаджений нерівномірно, абияк, затоплює ту частину судна, де він опинився.
  • Важливим є не те, куди ти приїжджаєш, а те, яким приїжджаєш.
  • Розумний витерпить усі знегоди, але не шукатиме їх.
  • Найперше будь своїм обвинувачем, потім – суддею, а вже насамкінець – захисником.
  • Життя дане з умовою смерті.
  • Великий біль не буває тривалим.
  • Якщо смерті треба боятися, то її треба боятися завжди.
  • Життя має бути рівним, цілісним, в усьому відповідним самому собі.
  • До рівня бога підніме лише дух.
  • Життя і так короткотривале, щоб ще й вкорочувати його непостійністю.
  • Досконалий – як ставок: юрба збігається до нього аби зачерпнути чи скаламутити.
  • Ні немовлята, ні діти, ні ті, хто несповна розуму, не бояться смерті. Тож велика ганьба для тих, хто розумом не може спромогтися на ту безтурботність, до якої інших привела глупота.
  • Багатьма покеруєш, якщо тобою керуватиме розум.
  • Ганебно, якщо ми не йдемо, а дозволяємо, щоб нас кудись несло, мов за течією, та ще й нарікаємо, ошелешені, закружлявши раптово у самому вирі справ: «Агій! А то як я тут опинився?..»
  • Щасливий – стриманий в успіхах, стійкий у невдачах, спокійний в оцінці того, що подивляє люд.
  • Кожен має хизуватися лише своїм (тим, що в ньому, а не довкола нього).
  • Кожен може знайти необхідне, якщо не шукатиме зайвого.
PS. Продовження читайте наступної неділі.

Немає коментарів:

Дописати коментар