- З усього треба почерпнути стільки, скільки необхідно.
- Постійно хотіти знати більше, ніж треба, – це теж ознака непоміркованості.
- Говори іншим, аби, говорячи, і самому слухати; пиши іншим, аби, пишучи, самому читати.
- Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.
- Найщасливішим є той, хто не чекає, щоб йому пощастило, а наймогутнішим – хто своєю могутністю тримає в покорі себе самого.
- Нема такої величі, якій не дано було б часу для падіння.
- У насолодах зароджуються причини болю.
- Не раз кривда готувала місце для кращої долі.
- Чесними бувають наші вчинки, а не те, на що вони скеровані.
- Душу треба наповнювати, а не скриню.
- Хто служить своєму тілу, той не може бути вільним.
- Дбати треба не про те, аби довго прожити, а про те, аби прожити достатньо.
- Життя, як дорогоцінну річ, слід вимірювати не розміром, а вагою.
- Вимірюй життя ділами, а не часом.
- Купуй не те, що потрібне, а те, що необхідне; що ж непотрібне, те надто дороге, хоч би коштувало копійку.
- Доля за мужніх стоїть; боязкий – сам собі на заваді.
- Там, де погані закони, – погані звичаї.
- Дві речі найбільше скріплюють наш дух: віра в істину і віра та впевненість у собі.
- Не вір, що хтось може бути щасливий чужим нещастям.
- Шанувальник і свідок – ось хто спонукає нас до всіх шалених учинків.
- Марнославство, розкіш і непогамовність потребують глядача.
- Те, що іншим видається висотою, для тих, що на ковзкій вершині величі – урвище.
- Можна подумати, що сприятлива доля і здоровий глузд – несумісні речі, коли тільки в біді починаємо братися за розум.
- На проси того, чого б ти не хотів отримати.
- Часто боги не слухають нас, бо жаліють.
- Вільний той, хто сам собі наказує, сам собі й слугує.
- Що більше страв – то більше хвороб.
- Хто порядний з волі випадку, той не може обіцяти, що буде таким постійно.
- Життя без мети – блукання.
- Шанує бога той, хто його пізнав.
- Помиляється той, хто вважає, що боги не хочуть шкодити: вони й не можуть.
- Хочеш уласкавити богів? Будь добрий: найкраще вшанування богів – їх наслідування.
- Людська спільнота дуже подібна до склепіння, яке б завалилося, якби камені не спиралися один на одного.
- Розум не задовольняється речами відкритими: більша й краща його частина зайнята прихованим.
- У людини лиш одне нещастя: якщо вона вважає, що для неї взагалі є щось нещасливе у природі.
- Услід богові слід йти не з примусу – охоче, не коритися – погоджуватися.
- Хто страждає раніше, ніж треба, той страждає більше, ніж треба.
- Смертним є всяке благо смертних.
29 вер. 2013 р.
Сенека. Моральні листи до Луцилія (ч. 5).
Підходить до завершення наша незрима розмова з одним із найвеличніших філософів древності Луцієм Аннеєм Сенекою, який зі сторінок свого відомого твору “Моральні листи до Луцилія” (Львів: Апріорі, 2011. – 324 с.), напевне звертається не лише до цього юнака, але й висловлює своє бачення нашого земного життя для всіх, хто захоче прислухатися до нього. Я з радістю і величезним задоволенням вже не вперше перечитую цей твір, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. Навіть і ці нотатки, що розтяглися вже на п’ять частин (частина 1, частина 2, частина 3, частина 4), напевне не будуть остаточними. Та все ж ділюся тим, що припало до душі, серця і розуму саме у цей час:
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар