26 лист. 2015 р.

Не купись – не купуй

Покупки з чеком
У цій публікації мав би запропонувати вам обіцяну першу порцію виписок з роману Джеймса Клавелла «Шляхетний дім», однак завтрашній день дещо особливий, і більшість з назви статті вже зрозуміла, про що йтиметься. Так, «чорна п'ятниця», день масового купівельного психозу. День, коли витрачаються шалені гроші. Шалені в прямому розумінні, бо певен, що вже за тиждень більшість з покупців переконується, що придбана (хоч і з величезною знижкою) річ їм не така вже й потрібна. Не знаю статистики повернень товарів, але певен, що відсоток досить значний.

Чи є ліки від цієї хвороби? Деякі країни оголошують цей день «днем без покупок», але чи це вихід? Адже будь-яка купівля – річ абсолютно добровільна і апріорі вигідна обом сторонам. Тож причина, як на мене, значно глибша. Погляньмо довкола – нас з дитинства привчають до переспоживання. Нові продукти, нові товари, нові послуги. Постійні акції, постійні знижки (хоча ніколи не розумів, як знижка може бути «постійною» - чому б не написати «нова знижена ціна», але, напевне, це не так «збуджує» шопоголіків). Знову, і знову, і знову… Всепоглинаюче твердження у життєвій необхідності останнього «тренду»…

Супермаркет
Раніше виробники вихвалялися довговічністю своїх товарів – тепер прямо пишуть в інструкціях, що «більше 3-х років експлуатувати не рекомендується, виріб бажано замінити». Замінити, зрозуміло, на новий. І ми з головою поринаємо у цей нескінченний потік. Чому б не зупинитися, не запитати себе «Чому?» і «Навіщо?». Чому мій кнопковий мобільний телефон гірше сенсорного, якщо я використовую його лише за прямим призначенням? Навіщо мені телевізор з 3D, якщо мене вже нудить від того, що там показують? Чому я маю платити за комп'ютер з вінчестером у 320 Gb, якщо вже через місяць я не можу згадати, що куди зберіг? І навіщо мені «живий» йогурт у барвистому пластику, якщо за ці ж гроші я можу купити удвічі більше не менш живого кефіру? Сотні сортів сирів, ковбас і вин, десятки видів пива і цигарок. Цілі стелажі горілки, яка за суттю – лише суміш спирту з водою…

Я вже не кажу про те, що слідом за собою ми тягнемо і наших дітей. І вони вже як норму сприймають постійне оновлення свого ігропарку. «Дай!» - і даємо, «Купи!» - і купуємо. А не дати і не купити не можемо, бо і за собою відчуваємо грішок шопоголізму. Знаємо оте наркотичне відчуття «можу собі дозволити» (навіть якщо насправді й не можемо, якщо у кредит).

Тож одним «днем без покупок» проблеми не вирішиш. І алкоголік, і наркоман один день легко витримають. Потрібна усвідомлена відмова, чітке розмежування (за Сенекою) «потрібного» і «необхідного». Потрібні тверезий розум і тверда воля. Але цих «товарів» не рекламують, їх не продають зі знижкою чи у кредит. Бо ж такі покупці невигідні суспільству надспоживання.

Задумайтеся: чому так багато передач про те, як купувати, і немає передач про те, як НЕ купувати? Чому є сайти, де люди діляться враженнями від купленого, але немає сайтів, де пишаються тим, що стрималися від купівлі? Де в соціальних мережах групи, в яких поряд з фото «мій новий (вже третій за рік) телефон» можна прочитати про «мені вистачає мого телефона/комп’ютера, хоча йому вже 5/10 років»? Чому після слів «не купуйте магазинний йогурт» відразу йде пропозиція «краще купіть нашу йогуртницю і нашу закваску»? І як так трапляється, що ми забуваємо: у обіцянці магазину «продати товар з величезною знижкою» для нас ключовими є слова «величезна знижка», а для магазину – «продати товар». Адже якщо цей товар нам справді необхідний – ми його купимо і без знижки (ніхто ж не чекає, коли будуть знижки на хліб чи цигарки), а якщо не потрібен – то жодна знижка не може нас звабити. Чи зможе?

Запитань багато – і годі шукати простої відповіді. Але базового закону «попит породжує пропозицію» ніхто не скасовував, тож у цьому купівельному безглузді є певна частка вини кожного з нас. Згадайте про це, роблячи чергову, «таку потрібну», покупку.

4 коментарі:

  1. Я для себе визначив так: купувати можна все, але ти повинен довго цього хотіти. Це не повинна бути спонтанна покупка.
    Наприклад, я 1.5 року збирався купувати дзеркальний фотоапарат. Шукав різні моделі, дивився навчальні відео по фотографії і читав книжки художників.
    В результаті, хоч дзеркалка коштує немало, фотоапаратом задоволений, ним регулярно користуюсь. Так само задоволений спортивним інвентарем у гараж, хоч також, обійшлось не за 100 гривень.
    А якщо побачив рекламу, і одразу придбав товар, бо там якась знижка, то це "гроші на вітер".

    ВідповістиВидалити
  2. Від "спонтанних" покупок ніхто не застрахований (і ти теж, як подивитися на деякі твої китайські покупки). Але в цілому такі, як ти, системі невигідні - всі зусилля сконцентровані саме на відключенні розумового "навіщо" і максимальному збудженні емоційного "хочу". Це ціла наука - "як примусити людину купити те, що їй непотрібно", на цьому заробляються величезні гроші. Наші гроші.

    ВідповістиВидалити
  3. Точніше - ще дужче розкручує маховик непотрібних покупок. Адже більшість одержаних грошей вкладаються не в удосконалення вже існуючих продуктів, а в рекламу нових. Як влучно підмітив Вільям Роджерс "Якби рекламодавці витрачали на поліпшення своєї продукції ті гроші, які вони витрачають на рекламу, їхній продукції не потрібна була б реклама" :-)

    ВідповістиВидалити