Отож, згідно вчення святого Діонісія Ареопагіта (учня апостола Павла), яке прийняла Православна церква, існує 9 ангельських чинів. Їх поділяють на три ієрархії, в кожній з яких виділяють три рівні. Розглянемо їх у порядку «зверху-вниз» («від Бога до людини»):
Серафими (мініатюра з «Малого часослова герцога Беррійського») |
Херувими («велика премудрість»). Їх іноді зображують багатоокими, аби показати їх розуміння премудрості Божої та Богопізнання. Через херувимів й іншим подається премудрість та відриваються духовні очі для боговідання. Серед найвідоміших херувимів – охоронець Едемського саду (Буття 3:24). Саме херувимів було заповідано зобразити на кришці ковчега завіту, у скинії та Єрусалимському храмі.
Престоли. Так їх називають, оскільки вони є ніби престолом Божим. Описати їх досить складно (як, загалом, і всі ангельські чини описуються переважно алегорично), найдивніший з описів можна прочитати у пророка Єзикиїля (1:4-18). Їх вважають також слугами Божого правосуддя та подателями розуміння праведного суду правителям і суддям.
Господства. Їх називають так тому, що вони володіють всіма нижчими ангельськими чинами. Окремим людям господства дають силу володіти своїми пристрастями і бажаннями, панувати над спокусами, а владних осіб наділяють розумінням і вмінням правильно користуватися своєю владою.
Сили. Є уособленням Божої сили, яка виливається через чудотворців, а в повсякденному житті – зцілює від духовних і тілесних немочей, зміцнює у боротьбі з гріхами, дає силу смирення і терпіння.
Влади. Називаються так тому, що мають владу перемагати бісівські напади, допомагати людям у цій боротьбі (долати спокуси, пристрасті, похоті та лихі помисли).
Начала. За аналогією з владами, їх називають так тому, що вони є начальниками нижчої трійки ангельських чинів (тобто їх назва похідна не від слова «початок», а від «начальник»). Вони є покровителями країн і народів (подібно до ангелів-охоронців, які приставлені до окремої людини). З ними ж пов’язано усе, що стосується керівництва – аж до зведення на керівні посади достойних людей.
Архангел Михаїл (автор картини - Гвідо Рені) |
Благовіщення (автор картини - Філіп де Шампань) |
Ангели. Найближчий до нас ангельський чин. Вони наставляють людей на праведне життя, відкривають їм Божі таємниці, постійно супроводжують людей у земному житті й посмертній подорожі. На відміну від інших ангельських чинів, вони здатні приймати людську подобу (хоча й в інших ангельських чинів крила – це не так частина тіла, як ознака швидкості й «летючості») і таким чином наставляти людей чи відкривати їм Божу волю. Їм найдужче «перепадає» від людей, оскільки залишити нас вони не можуть, а мусять постійно спостерігати нашу гріховність. Та вони ж і першими приходять на допомогу, коли ми її потребуємо. Недаремно ж в православному молитовнику є навіть окрема молитва до ангела: «Ангеле божий, охоронителю мій святий, на убезпечення мені Богом з Неба даний! Щиро молю Тебе: ти мене нині просвіти і від усякого зла вбережи, на добру справу настав і на шлях спасіння направ. Амінь».
Мене як в дитинстві бабця навчила молитись до ангела хоронителя, то я ще й дотепер ввечері до нього молюсь.
ВідповістиВидалитиДяка Богові за таких бабусь. Аби не їхня віра - чи й залишилося б щось у наших душах за 70 років радянської влади.
ВідповістиВидалити