Сьогодні ми завершуємо наше побіжне знайомство з твором Феофана Затворника (Что есть духовная жизнь и как на нее настроиться. - М.: Сестричество во имя преподобномученицы великой княгини Елизаветы, 2001. - 338 с) (початок дивись
тут, а продовження –
тут). Його листування з адресатом (молодою жінкою) теж добігає кінця, оскільки остання все більше схиляється до чернечого життя (з останніх листів стає зрозуміло, що вибір зроблено). Сподіваюся, ви змогли знайти у моїх виписках не лише помилки, але й дещо корисне для себе і втішне для своєї душі. Якщо так – згадайте мене у своїх молитвах, якщо ж ні – чекайте наступної неділі (адже я вже опрацював обіцяну книжку Н. Хілла «Думай і багатшай» та починаю
публікацію виписок з неї). А поки що:
- Кожному Бог призначив своє місце й справу і дивиться, хто як виконує її.
- Багатотурботність, що точить серце і спокою йому не дає, є хвороба пропащої людини, яка взялася сама влаштувати свою долю і мечеться на всі боки.
- На всяку справу ми не шкодуємо праці, а на справу спасіння шкодуємо її.
- Коли молитеся, не відходьте від молитви, не розбудивши в серці якогось почуття до Бога: чи благоговіння, чи відданості, чи подяки, чи возвеличення, чи смирення і жалю, чи благої надії та сподівання; також, коли, по молитві, читати станете, не відходьте від читання, не довівши вичитаної істини до почуття.
- Всі сили душі нашої і всі пожадання тіла, доки не прислухається людина до себе, просочені сирістю - пристрастями - і, поки пристрасті не вигнані, вперто опираються духовному вогню.
- Боротьба з пристрастями неминуча. Вони не віддадуть самі собою своїх володінь, хоч і незаконних.
- Самодогоджання є притулок всіх пристрастей; воно і приймає їх, і прикриває, і виправдовує.
- Всяка пристрасть має звичай одягатися в благовидність і виглядати благородною.
- В якому б малому та слабкому вигляді не показувалося пристрасне, до нього слід ставитися як до найбільшого та найсильнішого.
- Пристрасне не може інакше триматися, як співчуттям до нього.
- До всього пристрасного не благоволить Бог, не благоволить тому і до всіх, які приймають і плекають в собі пристрасне.
- Що пристрасне показується в нас, це ще не неминуча біда. Це означає, що ми нечисті, але не робить нас винними. Провина наша починається тоді, як ми прихильно поставимося до поміченої пристрасті.
- Де починається свавілля, там починається і провина.
- Думка породила почуття, думка з почуттям породили бажання.
- Між бажанням і ділом завжди варто стоїть рішучість на справу з обмірковуванням, як її здійснити.
- Схильність до гріха починається з того моменту, як душа почне обмірковувати, чи можна і як зробити задоволення пристрасті.
- Поки справою не задоволена пристрасть, задоволення її обіцяє рай.
- Беріться старанніше - і скоро побачите успіх.
- Не дозволяйте без розбірливості все бачити, все чути і все чіпати.
- В життєвому побуті якщо є щось, що заважає духовному життю, то це зовсім не справи і заняття, а порожня багатотурботливість, що точить серце, хоча справи навіть на волосину вперед посунути не здатна.
- Найкращий засіб від нудьги – призвичаїтися до серйозного читання і вивченні предметів, ще не пізнаних.
- Сутність таїнства покаяння полягає у прощенні вимовленого гріха.
- Маленька молитовка є великий скарб.
- Совість - велика справа. Вона є голос Всюдисущого Бога в душі. Хто в мирі з нею, той у мирі й з Богом.
- Нехай всі засуджують, але, якщо Бог виправдовує в совісті, всі ці суди ніщо.
- Дар Святого Духа у всіх є, але не у всіх дієвий.
- У духовному житті книги – тільки керівництво. Саме пізнання здобувається справою.
- Покладіть таку прикмету: коли, перебуваючи в гарному духовному настрої, станете читати з людськими мудрощами книжку і той добрий настрій почне відходити, залиште ту книжку.
- Що молитва йде погано, в цьому не молитва винна, а той, хто молиться.
- Господь ревнивий і строгий до сердець, Йому невірних.
- Збентежені бажання й добрі не добрі і не ведуть до добра.
- Що Господь попускає, і внутрішньо, і зовні, все направляє до нашого очищення і порятунку.
- Ми всім, що нас оточує і всіма, хто з нами зустрічається, можемо здобувати вінці.
- Злі розмови псуються добрі настрої душі.
- Віра в буття Бога і Його вседержительство є невід'ємна приналежність духу.
- Виховання розвиває лише те, що є в природі людини, але нічого не вкладає в неї нового.
- Внутрішньої свободи годі шукати, бо вона вже є, як невід'ємна приналежність духу.
- Без почуттів жити не можна, але піддаватися почуттям незаконно.
- Божий вплив завжди світлоносний.
Література, яку згадує у своєму творі автор:
- Книжка «Востань, сплячий» - вибірка статей із святителя Тихона, що ведуть до покаяння.
- Книжка, як сповідати і сповідатися, преосвященного Платона Подільського.
- Книжка «Листи про духовне життя».
- Чотири книги святителя Тихона під назвою «Скарб духовний, від світу збираний».
- Стаття Жуковського «Пері та Ангел».
Немає коментарів:
Дописати коментар