3 серп. 2017 р.

Айзексон Волтер. Стів Джобс (завершення)

Айзексон Волтер. Стів Джобс
(за книжкою: Волтер Айзексон. Стів Джобс. Біографія засновника компанії Apple / Переклад з англ. Н. Гербіш, Л. Крупніцький, О. Кравчук, О. Третяченко-Реннер. – Київ: Брайт Стар Паблішинг, 2012. – 624 с.)

У сьогоднішній публікації, на відміну від попередніх двох (див. ч. 1, ч. 2) будуть не скільки цитати, як концентрати тих чи інших думок, що містяться у книжці. Бо іноді опис певної ситуації, що характеризує якийсь принцип чи рису характеру, може займати кілька абзаців. Вирізати просто фразу – втрачається контекст. Наводити цілу сторінку тексту – занадто збільшується розмір статті. Тому наважуся робити невеличкі узагальнення.
Оскільки в пам’яті ще свіжі спогади про бізнес-біографію Джека Велча, відразу в око впали дві подібності Велча і Джобса – останній також любив «пірнати» у виробничі проблеми і також ненавидів доповіді з презентаціями: «Замість розв’язувати проблеми, люди створювали презентації. Я хотів, щоби вони брали участь у дискусії, за столом обговорювали важливі питання, а не показували якісь слайди».
Про чесність.
Як і Велч, Джобс був переконаний, що бізнес може і повинен базуватися на чесності – як особистій, так і корпоративній. Ідея крамниці цифрової музики iTunes видавалася безумною: хто буде купувати музику, якщо її можна скачати безкоштовно. Однак запуск iTunes перевершив усі сподівання: очікувалося продати мільйон пісень за шість місяців – натомість мільйон пісень було продано за перших шість днів! За перший рік свого існування крамниця продала 70 мільйонів пісень. Звичайно ж, важливу роль у цьому зіграла зручність і легкість користування, але в основу самої ідеї було покладено саме чесність. Наведу три невеличких цитати на підтвердження:
  • Ніхто не продавав цифрової музики, і тому її змивало піратство.
  • Ми віримо, що вісімдесят відсотків людей, які крадуть записи, не хочуть цього робити, але наразі немає законної альтернативи.
  • Якщо захист інтелектуальних прав почне зникати, компанії, які займаються творчою діяльністю, зникатимуть також або просто не відкриватимуться. Та є й простіша причина: красти не можна. Це шкодить іншим людям. І це шкодить вашій власній вдачі.
Хто там досі стверджує, що бути чесним у бізнесі – річ невигідна? Погляньте на приклад iTunes. Прибутки від продажу пісень, прибутки від продажу техніки (продажі пісень на iTunes сприяли продажам iPod, що допомогло продавати більше комп’ютерів Macintosh) + згода світових зірок музики на безкоштовні зйомки у рекламі (зокрема – Боно, який ще з початку кар’єри керувався принципом «naff stuff»: ніколи не робити нічого негідного за гроші). А ще 225 мільйонів активних користувачів у базі даних. Недаремно експерти стверджують, що саме Apple дав початок ері цифрової комерції.

Про фокусування.
Щороку Джобс збирав сотню своїх найкращих фахівців і просив їх визначити 10 ключових продуктів на наступний рік. Після тривалих суперечок Джобс відсікав сім нижніх і проголошував: «Займемося цими трьома». Саме ця здатність зосереджуватися на кількох перспективних продуктах допомогла відродити Apple після повернення Джобса: насамперед від закрив близько 70 % усіх проектів, відмовившись випускати десятки модифікацій Macintosh, залишивши нішу принтерів та електронних записників.
Подібний підхід він радив і співзасновнику Google Ларі Пейджу: обрати «на яких п’яти продуктах ви хочете зосередити свою увагу? Позбудьтеся усіх решти, тому що вони тягнуть вас донизу. Вони перетворюють вас на Microsoft. Вони сприяють тому, що ви випускаєте продукти, які нормальні, але не чудові».

Про інновації.
  • Моєю пристрастю була побудова компанії, де люди вмотивовані на створення нової продукції.
    Звичайно, дуже добре, щоби компанія приносила прибуток, бо якраз це і дозволяє створювати чудову продукцію. Але саме продукція, а не прибуток, була мотивацією.
  • Наша робота — визначити, що хоче клієнт, ще до того, як він цього захоче. Здається, це Генрі Форд якось сказав: «Якби я питав клієнтів, чого вони хочуть, вони б сказали мені: «Швидшого коня!».
  • Рубінштайн і Фейдел продовжували трудитися над тим, щоби зробити екран меншим. — Не давайте екрану взагалі, — висунув Джобс свою божевільну пропозицію. Споживачі не будуть обирати пісні, натомість вони гратимуться в довільному порядку. Врешті-решт, це ж пісні, які вони вже обрали.
Про музику.
  • Бах був для Джобса улюбленим композитором класичної музики.
  • Твоя гра — найсильніший аргумент, що я коли-небудь чув на підтримку існування Бога, бо я не вірю, що сама людина на таке здатна (про Йо-Йо Ма, геніального віолончеліста).
Про школу майбутнього.
  • До вчителів потрібно ставитися як до професіоналів, а не як до робітників промислового конвеєра. Директори повинні мати змогу наймати й звільняти їх відповідно до того, як вони працюють.
  • Усі книжки, навчальні матеріали й системи оцінювання мають бути цифровими й інтерактивними, розробленими для кожного конкретного учня, та забезпечувати зворотний зв’язок у реальному часі.
  • У школі майбутнього учні дивитимуться лекції та відеоуроки кожен окремо, а класні кімнати використовуватимуть для обговорення й розв’язання проблем.
І насамкінець кілька окремих цитат:
  • У нашому сучасному світі існує спокуса думати, що ідеями можна ділитися через електронні листи чи чати. Це просто божевілля. Творчі здібності виявляються у спонтанних зустрічах, у випадкових обговореннях.
  • G4 Cube був майже розкішним у своїй відсутності показної розкоші.
  • Аві Теванян вирішив піти — тому що заробив достатньо.
  • Стів намагався зробити гармонійним кожен нюанс оточуючого середовища чи об’єкту.
  • Геніальність Стіва полягає в тому, що він знає, як спростити речі, і для цього інколи потрібно контролювати все.
  • Потрібно змушувати себе планувати так, неначе ти ще житимеш багато років.
  • Нагадування про те, що я скоро помру, — найважливіший інструмент, який будь-коли допомагав мені робити вибір у житті.
  • Якщо компанією керують продавці, то продукція не має великого значення.
  • Я буду на зустрічах протягом двадцяти чотирьох годин, мабуть, два наступні дні, і хочу, щоби ти був на кожній із них, оскільки ти за ці два дні навчишся більше, ніж за два роки в бізнес-школі, — сказав він сину (вкотре зустрічаємо приклад того, що бізнесу краще всього вчитися «зсередини», як вчив Кийосакі його Багатий тато – прим. Валерія М.).
  • Алекс Гейлі колись сказав, що найкращий початок промови – це фраза «Дозвольте розповісти вам історію». Ніхто не може терпіти лекції, але всі люблять історії.
  • Я тут, усього лише рятуючи світ від малярії та їй подібних болячок, а Стів продовжує випускати дивовижні нові продукти (Білл Ґейтс).
  • Якщо ви не зайняті тим, що ви народжуєтеся, то зайняті тим, що ви вмираєте (Боб Ділан).
Під час поїздки до Японії на початку 1980-х років Джобс запитав керівника Sony Акіо Моріту, чому всі в їхній компанії носять уніформу.

PS. Спіткнулися на останній фразі? Так і задумано. Це натяк, що наступною ми розглянемо книжку саме Акіо Моріти "Sony. Зроблено в Японії".

Немає коментарів:

Дописати коментар