27 жовт. 2015 р.

Джеймс Клавелл. Сьогун

Джеймс Клавелл. Сьогун
(за книжкою: Джеймс Клавелл. Сегун / пер. с англ. Н. Ф. Еремин. – Санкт-Петербург : Амфора, 2007. - 1205 с.).

Сьогодні спробував проаналізувати, як я підбираю книжки для читання. Виявляється, у мене (та й напевне, у більшості з вас) є своєрідний ТІЦ. Хто не знає, цю абревіатуру розшифровують як тематичний індекс цитованості. Подібною системою користуюся і я: читаючи книжку, яка мені подобається, я запам’ятовую і вношу в план на прочитання інші книжки, які там згадуються. Потім, коли мене знову «потягне» на цю тему – я дістаю записник і вибираю наступну «страву».

Так сталося і з книжкою (точніше – серією книг), яку запропоную вам сьогодні. Міура Ясукі, автор вже згадуваної на цьому сайті книжки «Го і східна бізнес-стратегія», дуже рекомендував азійську сагу Джеймса Клавелла для кращого розуміння Сходу, східного способу життя і мислення. Тож я вирішив здійснити літературну подорож у часі й просторі, помандрувавши від Ціцерона до «Сьогуна» (таку назву має найвідоміша книжка з Клавеллівської серії, і хоч вона була написана автором не першою, але у хронології подій стоїть найранніше, тому почнемо саме з неї).
Відразу зазначу – подорож вдалася на славу. Найперше – книжка досить велика за обсягом, тому встигаєш повністю зануритися у сюжет і перейнятися долею героїв. А події в книжці змінюються ледь не на кожній сторінці (що теж проводить паралель з го, де один поставлений камінь може кардинально змінити ситуацію). Також цікаво спостерігати за поступовим взаємопроникненням східної та західної культур (хоча з боку західної швидше йшов технічний вплив, ніж культурний). Однак весь сюжет переказувати не буду – є у вільному доступі книжка (і я вкотре раджу вам прочитати її повністю), є знятий за нею серіал, є, врешті-решт, Вікіпедія. Тож пропоную перейти до традиційних виписок:
  • Думати про погане — найлегше. Чим більше про нього думаєш, тим більше накликаєш на себе нещастя. Думати про хороше, однак, вимагає зусиль. Це одна з речей, яка дисциплінує, тренує..
  • Немає більших фанатиків, ніж новонавернені фанатики.
  • Обидва партнери повинні мати вигоду і торгівля повинна бути чесною (чомусь у багатьох складається враження, що вигідна торгівля неможлива без обману. Однак справді вдалою і тривалою може бути тільки та торгівля, яка задовольняє обидві сторони: одна отримує гроші, а друга – необхідний товар чи послугу – прим. моя).
  • Він міг відкласти нагальні проблеми до наступного дня, знаючи, що якщо він доживе до нього, то зможе вирішити їх найкращим чином.
  • Спокійний сон може дати відповідь на найскладніші головоломки (наш народ каже «сон дасть пораду» - прим. моя).
  • Терпіння — це форма дисципліни і вимагає практики.
  • Самурай повинен бути добре обізнаним в мистецтвах миру, щоб бути сильним в мистецтві війни.
  • Майже єдиний шлях, прийнятний для самурая, якому не пощастило (мається на увазі, якщо він втратив господаря – прим. моя), — це стати ченцем або бандитом.
  • Як і будь-яка цивілізована людина, він міг читати, писати і говорити латиною, оскільки латинська мова була єдиною мовою, на якій проходили навчання всі цивілізовані люди.
  • Перше, що вони роблять, — це будують школи (мова про єзуїтів, які таким чином поширювали свій вплив у світі – прим. моя).
  • Терпіння важливе для чоловіка, необхідне для вождя.
  • Вождь повинен уміти добре писати. Не тільки зрозуміло, але і гарно.
  • Вождь повинен вміти робити багато важких речей.
  • У неї мозок шахіста (не впевнений, що саме так подумав головний герой, адже шахи у ті часи і в тих краях були не дуже в пошані. Швидше автор вибрав саме шахи, аби бути зрозумілішим західному читачеві – прим. моя)
  • Гроші — бруд — іграшка для жінок
  • Японці не схожі на інші нації. Зовсім не схожі (думаю, саме показ цього і був однією з причин написання Клавеллом своєї серії – прим. моя)
  • Японці люблять цю форму рішення – покласти велику колоду, яку обидві сторони ніби не помічають.
  • Чоловік не повинен вибачатися перед жінкою. Що б він не зробив, все правильно. Принаймні в це віримо ми, жінки (от вам і фемінізм по-японськи – прим. моя).
  • Який чоловік міг довго сердитися на жінку, якщо вона відкрито зізнається, що вона була не права, а він правий?
  • Він любив владу. І він любив золото за ту владу, яку воно дає над людьми.
  • Китай такий великий, що він сам схожий на цілий світ.
  • Ми помірковані люди, ми повинні бути такими, оскільки у нас мало землі, може, тільки п'яту частину її можна обробляти, і нас дуже багато. У нас вважається гідністю бути помірним навіть у їжі, яку ми з'їдаємо.
  • Гроші для самурая ніщо. Справжній чоловік їх зневажає... виконання обов'язку перед господарем є його єдиним обов'язком.
  • Я християнка, але перш за все я японка (ця фраза чудово характеризує ставлення японців, та й східних народів взагалі, до релігії - прим. моя).
PS. Продовження - у наступній публікації.

Немає коментарів:

Дописати коментар