4 серп. 2013 р.

Костенко Л.В. Вибране

Костенко Ліна Василівна
Ліна Костенко. Її вірші можна впізнати, навіть ніколи не чувши їх раніше: за милозвучністю, прозорістю і легкістю, за суто українським ритмом віршування і не менш українською щирістю почуттів. Кажуть, що «з пісні слів не викинеш». Насправді, це можна зробити, замінивши їх музикою. А як вийняти слово з поезії, особливо такої поезії, що сама є і словом і музикою. Кажу це, як виправдання собі, що наважився вирвати уподобані рядки зі збірки поезій Ліни Костенко – не завжди це було вдало: треба читати весь вірш, пройнятися його ритмом і контекстом. Чесно кажучи, цю вибірку я читати не буду – краще ще раз перечитаю повний текст (що і вам настійливо раджу). Складаю її просто для того, щоб ви хоча б відчули смак справжньої поезії:

Дай хоч на мить забути слово – «мушу»,
це перше слово з букваря дорослих.

Головне – дивитись в очі звіру
і просто – залишатися людьми.

Трагічна мово! Вже тобі труну
не тільки вороги, а й діти власні тешуть.

Твій дух не став приниженим і плюсклим,
хоч слала доля чорні килими

Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!

Чужі приходять в час твоїх щедрот,
а я прийшла у час твойого смутку.

Безсмертя річ безвихідна.

То небезпечно – генія цькувати.
Він у безсмерті страшно вам воздасть.

Все більше на землі поетів,
вірніше –
тих, що вміють римувати.

Часом хочеться людині
поезію шукати у мовчанні.

Обридли відьомські шабаші фікцій
і ця конфіскація душ під гармонь.
І хочеться часом в двадцятому віці
забитись в печеру і няньчить вогонь.

В сутичці вічній святого з ганебним
світлішає розум зацькований мій.

Блажен той муж, воістину блажен,
котрий не був ні блазнем, ні вужем.

Йому ні слава, ні хула
не зможе вік надборкати крила.

Міщани міщанам передать буфети,
Заяложені ложки, тупі ножі,
Глупоту свою і думки чужі.

Єдиний, хто не втомлюється, – час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі

Не бійся правди, хоч яка гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш – то уже навіки.

Вікам посивіли вже скроні, а все про волю не чувать.

Звісило з трибуни блазенський ковпак
забрехуще слово.

Як мовчанням душу уяремлю,
то який же в біса я поет?!

Оця реальна мить вже завтра буде спомином,
а післязавтра - казкою казок.

Завихрень - безліч.
Тиші - анітрохи.

Все в душу входить вперто.
Ввійшло – навік зосталось.

Спортивна форма – гарне відчуття.
Марудна справа – жити без баталій.
Людина від спокійного життя
жиріє серцем і втрачає талію.

Адресовані
людям вірші – найщирший у світі лист.

І хоч живу я з королем не в мирі,
бо не люблю присвячувати од,
я друзям не підморгую в трактирі –
мовляв, який король наш ідіот!

І не боюсь донощика в трактирі,
бо все кажу у вічі королю!

А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?

Як невимовне віршами не скажеш,
чи не німою зробиться душа?!

Які врятують тебе гуси,
о найнещасніший народ,
що, переживши такі струси,
не пережив своїх глупот?!

Під склепінням печалі така хороша акустика.

Довіра – звір полоханий, втече.
Він любить тиху паморозь дистанцій.

Не треба думати мізерно...

Коли мене снігами занесе,
тоді вже часу матиму доволі.

Жінки втомились бути не прекрасними.

І все на світі треба пережити,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.

А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.

Єдине, що від нас іще залежить, –
Принаймні вік прожити як належить.

Страх і покора множать недорік.

Я все, що я люблю.
І, може, це і є моя найвища сутніть.

Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.

Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.

Благословенна кожна мить життя
на цих всесвітніх косовицях смерті!

Нехай смакують почуття гурмани,
а ти стихія – любиш, так люби!

Душа шукає слів як молитов.

Мигтять людей столикі дублікати.

Вітер моєї свободи плюнув мені в лице.

Я хочу в степ. Я хочу в непоміченість.
По саму душу в спокій і полин.

Щастя зіткане з прощань.

Поки геній стоїть, витираючи сльози,
метушлива бездарність отари свої пасе.
Дуже дивний пейзаж: косяками ідуть таланти.

Поїдемо поговорити з лісом,
а вже тоді я можу і з людьми.

У мене є непродана душа.

Поету важко. Він шукає істин.

Не говоріть від імені народу, –
розперетричі ви йому впеклись!

Краса – і тільки, трішечки краси,
душі нічого більше не потрібно.

Поезія – це свято, як любов.

PS. Тим, хто ще не втратив емоційну чутливість (особливо жінкам, а тим паче – молодим матерям), не раджу без заспокійливого читати вірш «Пастораль ХХ сторіччя»: навіть мене, дядька за 35 років, щоразу проймає до сліз.

PPS. Наважився, хоч і з певною засторогою, прочитати перший прозовий твір Ліни Костенко – «Записки українського самашедшего». Враження і виписки можна подивитися тут.

Немає коментарів:

Дописати коментар